Abonnementsartikel

Danmarks første Liebherr PR736 G8-dozer laver naturanlæg ved Nykøbing Falster.

Maskinfører Poul Andersen er ikke i tvivl om, hvor han skal køre hen om morgenen for at tage fat på dagens dont. De næste tre år skal han til lokaliteten Kristiansmindegaardene ved Nykøbing Falster Omfartsvej. Her står hans faste arbejdsplads til engang i 2023: Danmarks første Liebherr PR736-dozer i den nye G8-serie. Opgaven: Flytningen af store mængder jord til noget, der ikke fik myndighedernes godkendelse som støjvold og derfor blev opgraderet helt i tidens ånd. Nu laves der i stedet et anlæg med grøn natur og vilde planter.

rich-media-1
Poul Andersen klar til at entre Liebherr-dozeren og tage fat på dagens dont med flytning af store mængder jord.

Den lange forhøjning langs den trafikerede omfartsvej bliver selv base for en række mindre forhøjninger, som skaber et kuperet terræn. Nederst dozer Poul Andersen og Liebherr-maskinen kategori 2- og 3-jord sammen til et godt fundament for kategori 1-jord øverst. Derefter er der klar til de vilde blomster og planter, som igen forventes at skabe et rigt dyreliv.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Populær dozer-klasse

Det var langt fra noget tilfælde, at entreprenørvirksomheden DMG - Dansk Miljø og Genbrug i Slagelse tog fat i Liebherr-importøren Johs. Møllers Maskiner, da maskinkraften skulle på plads til det store jord-projekt på Falster. Dels har virksomheden erfaring fra to tidligere Liebherr-dozere og i øvrigt en række andre Liebherr-entreprenørmaskiner. Dels er netop PR736 G8'eren i den dozer-klasse, der suverænt sælges flest af i Danmark.

rich-media-3
Liebherr 736 G8 Litronic-dozeren har fast arbejde med etableringen af Nykøbing Falster Naturanlæg indtil 2023.

- Der er tale om en hydrostatisk dozer med markedets laveste brændstofforbrug. I de første 800 timer har DMG ligget på et forbrug på blot 21,6 liter i timen, fortæller salgschef hos Johs. Møllers Maskiner, Michael Jørgensen, som fortsætter:

- Liebherr har opdateret maskinen på en række områder i forhold til forgængeren. En markant ændring er, at mellemgearet helt er fjernet. Konstruktørerne har monteret nye ophæng i kabinen og ved køregearene. Det minimerer støjen fra det hydrostatiske system.

rich-media-4
Maskinfører Poul Andersen (til venstre) får en snak med driftslederne Magnus Jensen-Maar (til højre) og Thomas Dunager ved den nye Liebherr-dozer.

Liebherr-motoren med 217 hestekræfter er af nyeste Stage V-generation, og maskinen har opdateret styring og display. Til at finregulere er PR736 G8 udstyret med standard Slope Assist, og maskinen har Liebherrs eget Definition Grade-system med standard 2D GPS-system. Den kan i øvrigt leveres enten forberedt for, eller med komplet anlæg fra Topcon, Leica eller Trimble.

Den nye dozer har fundet plads i DMGs maskinpark i stedet for en anden Liebherr-dozer, som blev sat ud af spillet af naturens kræfter. Den blev ramt af et lyn så kraftigt, at det gik ud over al maskinens elektronik. I stedet for en omfattende reparation, valgte Slagelse-selskabet altså en ny dozer. Tilmed Danmarks første eksemplar fra den nye G8-serie.