Abonnementsartikel

Den traditionelle vejledning om uddannelse skal vendes på hovedet. Nyt uddannelsesunivers vil tage afsæt i den enkelte unges kompetencer og motivation.

Det er efterhånden velkendt, at virksomheder, brancheorganisationer og politikere gerne vil have flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse. Derfor søsætter headspace og Industriens Fond et nyt initiativ med det erklærede mål, at flere unge skal både vælge og gennemføre en sådan typer uddannelse.

- Danske virksomheder vil i fremtiden mangle tusindvis af faglærte. Det betyder, at der formentlig er gode job i vente til dem, som gennemfører en erhvervsuddannelse, siger administrerende direktør i Industriens Fond Thomas Hofman-Bang og fortsætter:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Dette nye initiativ skaber en ny tilgang til uddannelsesvejledning, og vi kan forhåbentlig være med til at sikre, at danske virksomheder får adgang til de kompetencer, som der er mest brug for, og at en masse unge mennesker får lige præcis den erhvervsuddannelse, som passer dem bedst.

Trivsel er centralt

- Vi møder i headspace mange unge, som har svært ved at vælge ungdomsuddannelse, og ender med det såkaldt 'sikre valg': gymnasiet. Men for mange vil det give mere mening at vælge en erhvervsuddannelse. Min påstand er, at flere unge vil trives bedre, fordi kompetencer og uddannelse går op i en højere enhed, siger Trine Hammershøy, direktør for headspace, som udvikler det nye uddannelsesunivers sammen med virksomheden Protekta.

Uddannelsesuniverset skal hjælpe de unge og deres forældre til at se potentialet og mange de muligheder, der er i erhvervsuddannelserne. I dag fravælger 80 procent af de unge nemlig erhvervsskolerne til fordel for det traditionelle gymnasium, og på erhvervsskolerne falder flere end halvdelen fra indenfor det første år.

- Det er et svigt. Vi har ikke formået at fortælle de unge om job og karrieremuligheder som faglært. De mangler klare billeder af virkeligheden som faglært, og de mangler en bedre individuel vejledning, når de træffer valg af uddannelse og job. Det skal vi nu rette op på, siger Trine Hammershøy.

Det nye uddannelsesunivers vil tage udgangspunkt i den enkelte unge: interesser, motivation og kompetencer, og på den baggrund foreslå job og uddannelser. Samtidig vil universet møde de unge på kanaler og måder, de er vant til at bruge.

Artiklen fortsætter efter annoncen

For de unge og med de unge

Interviews med unge har vist, at erhvervsuddannelse for mange er et fravalg af det traditionelle gymnasium. Gruppen bag det nye uddannelsesunivers styrer efter, at flere aktivt og bevidst skal vælge en erhvervsuddannelse, og begynder derfor med at tage sin egen medicin:

- Vi er halvgamle. Det er de unge, som er eksperter i eget liv, og ved, hvad de tiltrækkes af. Derfor inviterer vi dem helt ind i hjertet af projektet, hvor de skal være med til at teste design og funktionalitet. Vi kender endnu ikke slutproduktet, ja, faktisk heller ikke uddannelsesuniversets navn. Det skal de unge være med til at bestemme, siger Trine Lindahl, direktør i Protekta, som har udviklet idéen til uddannelsesuniverset, der bliver 'ung til ung'.

- Vi laver ikke endnu en smart kampagne, men et langt sejt træk for at skabe et uvildigt uddannelsesunivers, som er udviklet sammen med unge og tager udgangspunkt i deres hverdag, håb og drømme og ikke i, hvad vi voksne tror, de gerne vil høre, siger Trine Lindahl.