Abonnementsartikel

VIDEO: Siden anlæggelsen af Femern Bælt-forbindelsen endelig blev iværksat i 2020, er internationale bygge-giganter og lokale håndværksmestre begyndt at flokkes til den lille by på det sydlige Lolland med under 2.000 indbyggere.

RØDBYHAVN: Et nyt samlingspunkt er ved at tage form på det sydlige Lolland. Havnebyen Rødbyhavn blev anlagt i 1912 og i 1963 blev byens havn midtpunkt for færgetrafikken imellem Danmark og Tyskland, men epoken som havn for skibsfarten er i højt tempo ved at blive erstattet af funktion som anlægshavn og byggeplads for Danmarkshistoriens største anlægsprojekt.

Siden sommeren 2020 har enorme skibe, sandpumper og gravemaskiner forandret kystlinjen omkring Rødbyhavn, og når den faste forbindelse står klar i 2029, vil der være opført et helt nyt natur og rekreationsområde på en seks kilometer lang strækning 500 meter ud fra den eksisterende kystlinje, og hele søer er blevet genplaceret i det kystnære landskab ligesom paddehegn og anlagte fugleøer skal sikre, at der efter anlæggelsen af Femern Bælt-forbindelsen vil mindst ligeså meget værdifuld natur, som før arbejdet på sænketunnel blev iværksat.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-3
Et helt landskab ændrer form i vandet ud for Rødbyhavn. Foto: Femern A/S.

Fordobling af indbyggertal

Rødbyhavn kommer til at opleve vækst på alle områder, og når den kommende elementfabrik, der skal producere de 227 elementer, som den kommende 18. kilometer lange vej- og togstrækning kommer til at bestå af, så vil byens indbyggertal være øget til 4.000, hvoraf mindst halvdelen i en eller anden form vil være beskæftiget med anlæggelsen af Danmarks nye trafikportal.

Anlægsarbejdet kommer til at være midtpunkt for den danske byggesektor i en årrække, og derfor dækker Maskinteknik anlægsarbejdet på selve tunnelbyggeriet tæt, ligesom vi også tager sikkerhedsskoene på og fortæller den danske byggebranche, hvordan Rødbyhavn som magnet for arbejdskraft og maskineri påvirker håndværksfagene også på den anden side af hegnet til den gigantiske byggeplads. En byggeplads, der kommer til at forbruge 360.000 tons armeringsjern og anslået 3.200.000 kubikmeter beton alene i forbindelse med tunnelbyggeriet.

For at give dig mulighed for at komme helt tæt på de fascinerende maskiner, bygherrer og innovative byggeløsninger, der her og nu er med til at skabe et nyt kraftcenter på det sydlige Lolland, har Maskinteknik oprettet et tema på vores hjemmeside, hvor du løbende kan følge udviklingen i og omkring Rødbyhavn og tilblivelsen af Danmarkshistoriens største anlægsprojekt.

rich-media-4
Lokale entreprenører har fået fyldt ordrebogen efter opstarten på Femern Bælt-byggeriet Foto: Frederik Lind Olsen