Abonnementsartikel

Holbøll A/S i Næstved har vundet opgaven med den marine del af byggeriet af Femern Bælt-tunnelen

Ved Rødbyhavn på Lolland er byggeriet af Femern Bælt-tunnelen, der er Danmarks største anlægsprojekt godt i gang. Én af de virksomheder, der har travlt med at bygge den 18 kilometer lange sænketunnel er entreprenør-virksomheden Hollbøll A/S fra Næstved, der netop er blevet underleverandør for Femern-konsortiet Fehmarn Belt Contractors (FBC).

Fehmarn Belt Contractors består af de to hollandske virksomheder Boskalis og Van Oord. Konsortiet har vundet opgaven med den marine del af byggeriet af Femern Bælt-tunnelen. Hollbøll A/S udfører jordarbejder omkring den kommende nedkørsel til Femern-tunnelen og ved den enorme arbejdshavn, der lige nu er under opførelse ved Rødbyhavn.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Der er rigtig meget arbejde i det for os, og det selvfølgelig altid glædeligt som virksomhed. Lige så vigtigt er det for vores medarbejdere, at de kan sige, at de nu arbejder på Danmarks største anlægsprojekt. Det er lidt en fjer i hatten", siger Hans Henrik Olsen, Teknisk direktør i Hollbøll A/S.

Hos Hollbøll forventer man, at Femern-kontrakten vil give betydelig travlhed i første halvår.

- Vi har allerede 11 maskiner i gang på pladsen med at flytte sand over og under vandet. Vi har også ansat en maskinlærling, der vil få en del af sin læretid på projektet, siger Hans Henrik Olsen, om læringen der bliver én af 500 lærlingeårsværk, der skal have deres læretid i forbindelse med anlæggelsen af Femern Bælt-tunnelen.

Hollbøll A/S har også udgravet kanaler og anlagt arbejdsveje og cykelstier på byggepladsen.

Femern Bælt-tunnelen ventes at stå færdig i medio 2029. Byggeriet forventes at beskæftige op mod 3.000 arbejdere i anlægsfasen. For mere information se www.femern.dk.