Abonnementsartikel

VIDEO: Frem til slutningen af marts er specialmaskinen på vedligeholdelsesopgave rundt på mange banestrækninger.

Togdriften kan godt slide på skinnerne. Derfor sørger skinnefræseren i den kommende tid for at holde jyske og fynske spor i god form og fjerne eventuelle revner i skinnerne. Samtidig bliver de overskydende tons jern, som fræses af, genanvendt. Banedanmark arbejder dagligt med at vedligeholde den danske jernbane for at sikre en behagelig, rettidig og sikker togdrift.

En vigtig del af vedligeholdelsesarbejdet er blandt andet at sørge for, at skinnerne, som hver dag bliver brugt af over 3000 tog, står skarpt og har så få revner som muligt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Og her kommer skinnefræseren ind i billedet. Dette særlige slibetog har siden begyndelsen af februar og indtil slutningen af marts køre på jyske og fynske togstrækninger og sørge for at sporene er i god stand.

Overskydende jernspåner genanvendes

Banedanmark benytter sig af en række forskellige slibetog, når det kommer til at holde skinnenettet i god form.

Helt konkret bruger skinnefræseren hvirvelstrøm og ultralyd til at lokalisere både ydre og indre revner i skinnerne. Togets fræsehjul fjerner de eventuelle revner og reducerer på den måde risikoen for skinnebrud.

Fræsearbejdet resulterer som regel i store mængder overskydende jern. Som en del af Banedanmarks fokus på bæredygtighed bliver der derfor sørget for, at disse metalrester ikke går til spilde.

- Normalt vil toget behøve 1-3 passager for at fjerne en revne i skinnen, så skinnefræseren kører frem og tilbage samme sted, indtil revnen er væk. På en nats arbejde kan skinnefræseren fræse op til tre ton jern af skinnerne, og herefter bliver jernet kontrolleret, sorteret og bearbejdet, inden det bliver genanvendt, siger Pernille Skovrup, vedligeholdelsesleder i Banedanmark.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fræser skinnerne i nattetimerne

Skinnefræseren kører netop om natten for at genere togdriften mindst muligt. Om dagen bliver det renset og klargjort til næste tur.

- I fremtiden skal der køre langt flere tog på skinnerne, og derfor er det vigtigt med en effektiv vedligeholdelsesindsats, som skal udføres samtidig med, at trafikken forstyrres mindst muligt. Blandt andet derfor kører de forskellige specialtog fortrinsvis om natten, siger Pernille Skovrup.

Det støjer kun moderat, når fræsetoget arbejder, mens klargøringen kan give støjgener for naboer, der bor tæt ved togets standplads.