Abonnementsartikel

Artelia, MOE og Gottlieb Paludan Architects skal stå for Bus Rapid Transit-system i Reykjavik.

Det kommende Bus Rapid Transport (BRT)-system bliver rygraden i hovedstadens offentlige infrastruktur, og ambitionen er at skabe et af verdens mest bæredygtige offentlige transportsystemer. BRT kører i egne vejbaner og kan bedst beskrives som en letbane på gummihjul. BRT er hurtigere og billigere at anlægge end en letbane, og løsningen giver bedre fleksibilitet i et moderne byrum.

Klimavenlig transport

Borgarlinan er et meget ambitiøst projekt, som vil udgøre et effektivt og miljøvenligt alternativ til bilen. Som et bidrag til Parisaftalens mål om CO2 neutralitet i 2040 skal den offentlige transport i Reykjavikregionen gøres tæt på CO2 neutral, og her får BRT-systemet en afgørende rolle. Der arbejdes med muligheden for at køre udelukkende på fx brint som drivmiddel, hvilket Artelia har erfaring med at udvikle i andre BRT-projekter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Team Framtiðarlina skal i første omgang designe og projektere de første 14 kilometer dobbeltsporet vejtracé, der strækker sig fra Ártúnshöfði i øst og til Hamraborg syd for Reykjavik centrum. Strækningen får ca. 25 stationer og bliver startskuddet til et BRT-system, der i fremtiden vil dække hele hovedstadsområdet.

Vinderholdet Team Framtiðarlina var blandt otte bydende teams. Holdet består af Artelia, MOE, Gottlieb Paludan Architects og de islandske rådgivervirksomheder HNIT og YRKI.

Team Framtiðarlina er valgt for de stærke kompetencer inden for infrastrukturprojekter i europæiske storbyer. Artelia har stor ekspertise inden for BRT-systemer fra flere projekter i Frankrig. MOE er eksperter inden for bæredygtige infrastrukturprojekter som blandt andet Letbanen i Storkøbenhavn er et eksempel på. Gottlieb Paludan Architects er specialister i udformning af arkitektoniske løsninger til trafikknudepunkter, letbaner, BRT og byrum i Danmark og internationalt og både HNIT og YRKI er stærke i design af infrastrukturløsninger i Island.

Projektet påbegyndes i 2021 og første etape af de 14 kilometer forventes færdigt i 2025.