Abonnementsartikel

Benny Engelbrecht (S) har fokus på godstrafikken og den sjællandske tværforbindelse i forhold til Femern Bælt-forbindelsen.

Der bliver pres på specielt det sjællandske vejnet, når Femern Bælt-forbindelsen åbner en ny motorvej fra Tyskland og ind i Danmark i 2029, men trafikminister Benny Engelbrecht mener godt, at regeringens infrastrukturplan "Danmark fremad" kan bære den ekstra trafik knudpunktet ved Rødbyhavn vil medføre.

- Ja, og derfor er jeg også rigtig glad for, at et af de projekter, der blandt andet også er tænkt ind er en forundersøgelse af den sjællandske tværforbindelse, som netop skal sikre at man også understøtter hvis der eksempelvis skulle være medarbejdere her på stedet, som måtte vælge at have bosat sig syd for Femern forbindelsen, så vil man kunne køre en mere direkte vej, fortalte Benny Engelbrecht til Maskinteknik under et pressemøde, hvor regeringen fremlagde sin nye infrastrukturplan frem mod 2035.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Trafikministeren gjorde opmærksom på, at det er et af de projekter, Region Sjælland selv har prioriteret, men ellers pointerede ministeren, at der ikke kun skal fokus på vejnettet, når godstrafikken fra og til Skandinavien kommer til at køre via Rødbyhavn.

- Vi er også meget opmærksomme på, at der er et andet problem i det. Nemlig den del, der handler om jernbanen. For vi må ikke glemme, at Femern først og fremmest er en sammenkobling af Skandinavien og det øvrige Europa for gods på bane. Vi skal kigge også på en samlet godsbanestrategi - det er også nævnt eksplicit i udspillet, og noget af det handler også om at have en tilstrækkelig kapacitet.

Ringsted bliver knudepunkt

Når den kombinerede motorvej og jernbane åbner, så vil der blive pres på knudepunkterne på Sjælland, og specielt vil det blive en belastning for jernbanenettet på Midtsjælland, vurderer trafikministeren.

- Der er Ringsted, en af de helt centrale udfordringer, fordi det bliver et knudepunkt, men det bliver altså også der, de toge der kører øst-vest mellem landsdelene skal krydse de toge, der kører nord-syd til Femern - og det er jo så især godstransporten. Derfor er vi nødt til at se på den udfordring der er her for at sikre en tilstrækkelig kapacitet.

I regeringens udspil er der afsat cirka 80 milliarder kroner til udbygning af vejnettet og cirka det samme beløb til en udvikling af jernbanen.