Abonnementsartikel

Den vestfynske kommune har lagt vedligeholdelse og reparation af kommunens veje og stier i hænderne på det lokale asfaltfirma Dansk Overfladebelægning (DOB).

I årene omkring 2015 havde Middelfart Kommune investeret massivt i en gennemgribende opgradering af vejnettet. Kombineret med et par år med milde vintre betød det, at det ikke længere gav mening at have egne medarbejdere og materiel stående klar til at håndtere de færre reparationer.

Opgaverne blev løst, når der var tid, og det var svært at argumentere for anskaffelse af nyt materiel. Det resulterede desværre i, at kommunens borgere i en periode oplevede ventetider på reparation af opståede huller og revner, og derfor skulle der findes en anden løsning.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Lokalt firma gav det bedste tilbud

Kommunen valgte at outsource opgaven til Brenderup-virksomheden Dansk Overfladebelægning (DOB), der kunne tilbyde både en fleksibel løsning og en god pris.

Aftalen betyder, at Middelfart Kommunes entreprenørafdeling nu videresender reparationsopgaverne til en underleverandør med professionelt, tidssvarende materiel og erfarne medarbejdere, som kan rykke ud med kort varsel.

rich-media-2
Middelfart kommune har med stor succes outsourcet vedligeholdelse af vejnettet til Dansk Overfladebelægning. I midten ses en tilfreds vejformand, Lars Frandsen fra Middelfart Kommune, samt DOB's asfaltformand Søren Schrøder (th) og asfaltlægger Kjeld Jacobsen (tv).

Effektivt arbejde i høj kvalitet

I forbindelse med aftalen med DOB lancerede kommunen også servicen Middelfart Borgertip, hvor borgerne via kommunens hjemmeside eller en mobil-app selv kan indberette huller og revner, der skal repareres. Entreprenørafdelingen vurderer indberetningerne og videresender derefter opgaven til DOB, der sørger for planlægning og udførelse af reparationerne.

- Det fungerer fremragende, fortæller vejformand Lars Frandsen fra Middelfart Kommune og forklarer:

- Vi slipper for en masse besvær, og vi får ovenikøbet en bedre kvalitet for pengene. Det er effektivt arbejde, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Større tryghed og færre klager

Kommunens borgere oplever også en større tryghed og professionalisme i behandlingen af indberetningerne, fordi DOB hurtigt kan fortælle kommunens medarbejdere, hvornår en opgave vil blive løst. Det betyder, at borgeren kan planlægge efter det og for eksempel parkere sin bil et andet sted, mens opgaven udføres.

Så udover at vejformanden kan konstatere, at standarden af belægningerne på kommunens veje og stier er blevet bedre, glæder han sig også over, at der nu kommer langt færre klager fra borgerne end tidligere.