Abonnementsartikel

VIDEO: Bolig og indenrigsminister Kaare Dybvad Bek (S) mener regeringens udspil til en infrastrukturplan giver anlægs- og byggebranchen indsigt i, hvor der er ordrer at hente.

Det får stor betydning for den danske bygge- og anlægssektor, hvis regeringens infrastrukturplan til 160 milliarder kroner opnår tilstrækkelig med støtte i Folketinget. Det fortalte bolig og indenrigsminister Kaare Dybvad Bek (S) til Maskinteknik umiddelbart efter regeringen havde fremlagt sin plan for udviklingen af den danske infrastruktur på veje og jernbaner frem mod 2035.

- Det kommer til at betyde, at der er en sikkerhed for, henover de næste mange år, hvad for nogle ordrer man kan forvente hvor, hvilke typer opgaver der vil være på anlæg af baner, anlæg af veje, mindre byggerier, cykelstier, støjværn og så videre, siger Kaare Dybvad Bek til Maskinteknik og fortsætter:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Nu er det selvfølgelig et udspil fra vores side, men på det tidspunkt hvor vi så har en aftale med Folketingets partier, så vil man vide, hvad man har at gøre med, og det giver virksomhederne mulighed for så også at planlægge bedre henover årene.

Ingen revolutioner

Og når virksomhederne overvejer, hvilke opgaver de eventuelt skal byde ind på i forbindelse med regeringens infrastrukturplan, så er der ikke umiddelbar lagt op til, at der kommer yderligere krav end dem, der allerede er gældende i den danske anlægs- og byggesektor.

- Vi skal selvfølgelig diskutere med partierne i Folketinget, hvordan vi sørger for at den også er længst fremme i forhold til at sikre grøn omstilling, også af vores byggesektor, siger han.

Men den måde man støber fundamenter på kan der ifølge Kaare Dybvad Bek ikke ændres væsentligt på, og den måde udbuddet foregår på er EU-reguleret, så her skal man ifølge ministeren ikke forvente de store revolutioner.

I forhold til den asfalt, der skal benyttes på vejene, er der for de nye anlægsprojekter i infrastrukturplanen dog en klar målsætning om, at der skal tænkes grønt. Det skal blandt andet ske ved brug af det, regeringen kalder klimavenlig asfalt, der skal sænke bilernes brændstofforbrug og dermed nedsætte CO2-udledningen fra bilparken. Ved at lægge klimavenlig asfalt på alle statsveje, hvor der enten skal udskiftes eller lægges ny asfalt forventer regeringen i 2030 at have reduceres CO2-udslippet med 50.000 ton.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men også støjforureningen er der afsat penge til at få styr på, men præcis hvor og hvordan det skal ske, vil bero på de forhandlinger der nu venter i Folketinget omkring regeringens infrastrukturplan.

- Vi har lagt en pulje ud på tre milliarder, det kommer selvfølgelig til at være i hele landet, men selvfølgelig er det især de byer, der ligger ud til motorvejene: hovedstadsområdet, Roskilde, Odense, Silkeborg og andre byer, hvor man kan diskutere det, og det er en forhandling vi skal have, og så er det støjværn, støjdæmpende asfalt og andre måder at begrænse støj på, det kan også være opstilling af stærekasser, der sørger for at man holder den hastighed man rent faktisk må køre, det er også en effektiv måde at begrænse støj på motorvejen på.

Nu er det selvfølgelig et udspil fra vores side, men på det tidspunkt hvor vi så har en aftale med Folketingets partier, så vil man vide, hvad man har at gøre med, og det giver virksomhederne mulighed for så også at planlægge bedre henover årene.

Kaare Dybvad Bek (S), Indenrigs og boligminister