Abonnementsartikel

Asfaltsæsonen er skudt i gang, og hos NCC er medarbejderne trukket i arbejdstøjet for at bidrage med klimavenlige løsninger til den danske infrastruktur.

Sidste år blev de danske statsveje lidt grønnere. Vejdirektoratet udlagde nemlig 156 kilometer klimavenlig asfalt (KVS) i løbet af foråret og sommeren. Heraf udførte NCC i alt otte strækninger fordelt på motorvej og hovedlandevej rundt i hele landet. Et arbejde som har givet virksomhedens asfaltdivision masser af erfaringer med den særlige type asfalt.

Samtidigt er NCC's fokus på KVS i fin tråd med regeringens seneste udspil i den nye infrastrukturplan og transportminister Benny Engelbrechts opbakning til, at vores veje og vejtrafik skal blive langt mere klimavenlig, end det er tilfældet i dag.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-2
Her er NCC i gang på Vestmotorvejen.

Med udspillet i den nye infrastrukturplan forventer regeringen at kunne reducere CO2-udledningen med 50.000 ton i 2030 ved at udlægge klimavenlig asfalt på alle statsveje, hvor der enten skal udskiftes eller lægges ny asfalt. Udspillet skal gælde allerede fra 2021, og der afsættes 2,7 milliarder kroner frem til 2035.

- Vi er naturligvis glade for regeringens udspil til fremtidens veje. Vi bakker op om den grønne omstilling og har i løbet af sidste års asfaltsæson produceret og udlagt mange tons KVS. Vores fabrikker og asfalthold er derfor godt rustede til at håndtere den nye type asfalt, siger Susanne Frank, Sector manager i NCC Industry, Asfalt.

I årets asfaltsæson vil NCC atter sætte fuld spurt på klimavenlig asfalt og har allerede to store motorvejsprojekter i vente, der involverer produktion og udlægning af mange tusinde tons af den særlige asfalt. I første omgang kører NCC de store asfaltudlæggere ud på Fynske Motorvej til maj og derefter går turen videre til Holbæk Motorvejen ved Kirke Sonnerup i juni.

rich-media-3
CO2-besparelsen med KVS-asfalt er ikke voldsom stor med 1,2 procent sammenlignet med traditionel asfalt, men der køres milliarder af kilometer på statsvejene, så det løber alligevel op i tusindvis af tons sparet CO2 på årlig basis.

Mindre støj og rullemodstand

Sammen med Vejdirektoratet, industrien og forskere fra universitetsverdenen har NCC siden 2011 været med til at udvikle den særlige klimavenlige asfalt KVS. Kendetegnet for asfalttypen er, at den er lettere for dækkene at køre på, fordi belægningen giver mindre rullemodstand mellem dæk og vej. På den måde bruger biler og lastbiler mindre brændstof, og derved reduceres CO2-udledningen fra trafikken.

- Der er flere fordele ved KVS. Man kører længere på literen, når rullemodstanden på vejen er mindre. Det er både godt for klimaet og bilisternes pengepung. Det giver derfor god mening at udskifte de gamle belægninger med klimavenlig asfalt, siger Bjarne Bo Lund- Jensen, Produktchef i NCC Industry, Asfalt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han påpeger samtidigt, at den klimavenlige asfalt også tager hensyn til omgivelserne, da den kan være med til at reducere trafikstøj, som kan være til stor gene for bolig- og naturområder.

Ifølge NCC, er asfalttypen den eneste af sin art i hele verden. Den er bygget op af en grov struktur, et solidt bindemiddel og en stærk mørtel, der skal give vejen en lang levetid.