Abonnementsartikel

En ny nord-syd-gående motorvej i Jylland har længe været på tale, men regeringen har ikke projektet med i deres infrastrukturudspil. Venstre vil dog ikke lade motorvejen ryge ud af en aftale.

En motorvej fra nord for Hobro til Haderslev skal aflaste E45, som visse steder er svært belastet. Det har været et ønske i mange år, ikke mindst fra en række midtjyske borgmestre, som har kunnet øjne en markant forbedret linje til resten af Europa til glæde for ikke mindst eksportvirksomheder.

Men en ny midtjysk motorvej, bedre kendt som hærvejsmotorvejen, led et knæk, da regeringens udspil til en infrastrukturplan fra april ikke havde projektet med.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men nu er Venstre klar med deres udspil til en langsigtet plan for investeringer i den danske infrastruktur. Her er hærvejsmotorvejen et højt prioriteret projekt:

- Der er et stort behov for en etapevis anlæggelse af en Ny Midtjyske Motorvej (Hærvejsmotorvejen), der strækker sig syd fra Haderslev til Sønderup i nord via Billund og Viborg. Indledningsvist fra Haderslev til Give og dernæst resten af vejen til Viborg. Målet er at aflaste E45 i Østjylland, bidrage til at sikre fornyet vækst og jobskabelse i store dele af Jylland samt sikre god vejforbindelse til lufthavnen i Billund. Strækningen er desværre ikke en del af regeringens udspil. Dette til trods for, at projektet ellers indgik i Socialdemokratiets infrastrukturoplæg fra 2019, og at projektet efterspørges af Socialdemokratiets egne borgmestre, fagbevægelsen og erhvervslivet. Venstre vil stå stejlt på, at Ny Midtjyske Motorvej indgår i den endelige aftale, skriver partiet omkring projektet.

En vej til 1000 år

Hærvejsmotorvejen har tidligere fået nogle slag, for samfundsøkonomiske beregninger tyder ikke på, at en motorvej hele vejen ned gennem Jylland er blandt de mest rentable. Der har en udvidelse af E45 vist sig samfundsøkonomisk stærkere - i hvert fald på analyseniveau.

Et ekstra lod på modsatte vægtskål er naturhensyn. DR har snakket med professor i økonomi Mogens Fosgerau fra Københavns Universitet.

- Den interne rente er lav, og den samfundsøkonomiske analyse medregner ikke naturværdier. En ting er, hvad nutidsgevinsten af en sådan motorvej er. Men man skal lave sin egen personlige afvejning af, om det er det værd at bygge den i forhold til at lægge en motorvej på jyske højderyg i de næste 1000 år, siger han til DR.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Professoren forsker desuden i trafik, og så er han medlem af Kommissionen for grøn omstilling af personbiler.

Venstres udspil rummer en lang række andre punkter i planen, der er budgetteret til over 110 milliarder kroner.

Ud over Hærvejsmotorvejen fremhæver oppositionspartiet også det, de kalder en mere ambitiøs plan for grøn omstilling af den tunge trafik, samt øget bekæmpelse af støjgener. Det gælder blandt andet områder som:

"Nyborg, Gladsaxe, Randers, Hedehusene/Fløng, Silkeborg (Buskelund), Solrød, Greve, Hvidovre, Odense, Svendborg, Hillerødsmotorvejen i Furesø Kommune, Kolding, Aalborg, Aalbæk, Brådebæk og en række af Hovedstadens øvrige omegnskommuner. "