Abonnementsartikel

Bil efter bil med asfaltskærver, beton, stabilgrus eller granitskærver forlader dagligt Rønne Granitværk, som i de travleste perioder årligt har kørt mere end 1 million tons materiale gennem knuseanlægget.

RØNNE: Bjerge af stabilgrus og skærver omgiver knuseværket hos Rønne Granitværk, hvor NCC Industry udvinder råstoffer til især vejproduktion rundt i Danmark. Det enorme område lige uden for Bornholms hovedby sender dag efter dag materialer afsted mod afskibning på havnen eller til brug på øen - også denne solbeskinnede junidag, hvor Maskinteknik besøger værket.

... det var ganske naturligt, at jeg havnede på samme hylde. Vi kan godt lide smagen af stenmel i min familie.

Driftsleder Poul-Rikard Ebbesen, Rønne Granitværk

Stenmaterialet udvindes ved sprængning i "hullet" eller bruddet, hvor det derefter knuses på mobilanlæg og via lange transportbånd sendes til det store knuseri. Derfra ryger det videre til betonværket eller sorteringssigtene, hvorfra det sigtes og fyldes på biler.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-3
Sigteanlæg hvor materialet sigtes mens det fyldes på biler. Foto: Torben Jastram.

Erfarne medarbejdere

Selve "hullet" eller bruddet fylder 22 hektar. Dertil kommer store områder med materialeopbevaring, knuseri, sorteringssigter, værksteder, operatørrum og lignende.

I spidsen for den 10 mand store arbejdsstyrke på pladsen er driftsleder Poul-Rikard Ebbesen, som har arbejdet 33 år på stedet - dog afbrudt af et enkelt år i Nicaragua, hvor han var med til at opbygge et knuseri.

rich-media-4
Driftsleder Poul-Rikard Ebbesen har 33 års erfaring på værket. Foto: Torben Jastram.

- Vi er en flok erfarne folk her på stedet, hvor alle har mellem 10 og 40 års erfaring, fortæller Poul-Rikard Ebbesen, som har granitbrudsarbejdet i blodet.

- Min far og onkel har sammenlagt 70 års erfaring med jobbet, så det var ganske naturligt, at jeg havnede på samme hylde. Vi kan godt lide smagen af stenmel i min familie, siger han med et smil.

Maskinparken på stedet er i dag forholdsvis beskeden, men før man fik etableres de lange transportbånd fra bruddet til værket, var der mange flere især dumpere i området. Nu tæller maskinparken blot et par dumpere, et par gravemaskiner og et par "geder" til arbejdet på det enorme område.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-6
Siden transportbåndene kom til er maskinparken skrumpet en del i granitværket. Foto: Torben Jastram.

2.000 tons dagligt

Alle asfaltskærver udskibes til NCCs asfaltfabrikker i Danmark - og skulle der være lidt i overskud, bliver det solgt til anden side. Det er en markant del af produktionen fra marts til engang hen i efteråret. Betonværket derimod - det eneste på øen - arbejder hele året, og her aftagerne lokale.

I denne tid har Rønne Granitværk desuden en specialordre fra MT Højgaard, som netop er gået i gang med en stor havneudvidelse med en 475 lang mole på havnen i Rønne. Her skal værket levere et par hundredetusinde tons stenmateriale.

- Vi sander dagligt minimum 2.000 tons sten til dette ene projekt, så den opgave fylder en meget de næste måneder, siger Poul-Rikard Ebbesen.

Masser af stabilgrus

- I år er der også gået rigtig meget stabilgrus ud fra værket, siger han til Maskinteknik, mens vi træder til side for en vandbil, som med jævne mellemrum afvander områdets mange køreveje i et forsøg på at holde støvet nede.

rich-media-7
Materialet gennem gennem et mobilt knuseanlæg og transporteres på bånd op til værket. Foto: Torben Jastram.

- I tørre varme perioder som nu er det en næsten umulig kamp at vinde, men vi gør et ihærdigt forsøg - både for vores egen og for naboernes skyld, fastslår Poul-Rikard Ebbesen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Sprængning på fast tidspunkt

Hvor ofte der sprænges varierer. Virksomheden er godkendt til at sprænge kl. 14 på alle hverdag, men så ofte sker det ikke i virkeligheden.

- Alle fastboende kender vores rutiner, og desuden har vi en høj sirene-advarsel både før vi sprænger, og når vi er færdige. Den kan høres langt væk, fortæller driftslederen.

rich-media-9
Til højre er bilen på vej i hullet efter materiale. Til venstre ses det gamle og nu lukkede hul, som er mere end 120 meter dybt. Foto: Torben Jastram.

Typisk sprænger man en etage væk på 15-17 meter, og når man har taget hele laget, rykker man en etage ned og starter forfra.

- Der er masser af materiale. Jeg vil gætte på, at det igangværende hul kan levere materiale de næste 30 år, siger han.