Abonnementsartikel

Efter at have lanceret egen graveskovlsserie i august 2020 har Sjørring nu suppleret graveskovlsserien med en skovlserie af en helt ny kaliber.

I foråret 2021 har Sjørring lanceret graveskovlsserien Hyper. En graveskovl, der design- og konstruktionsmæssigt tager udgangspunkt i samme robuste design, som Sjørrings eksisterende graveskovlsserie, Performance-serien, men det særlige ved Hyper er dog selve stålet - Hardox 500 TUF.

TUF er en ståltype, som navnet antyder, der er særdeles stærk og robust. Med samme hårdhed som Hardox 500 og samme konstruktions- og bukkemæssige egenskaber som Hardox 450, betyder det, at man i forhold til slid kan reducere en 15 millimeter plade til 12 millimeter ved at opgradere til Hardox 500 TUF.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-2
Skovlene er lavet i Hardox 500 TUF. Pressefoto.

Derfor er det muligt at anvende stålet til at producere skovle, der både er lettere og mere slidstærke end mange andre graveskovle på markedet.

Samarbejde med SSAB

Sjørring er Danmarks største indkøber af højstyrkestålet Hardox, og Sjørring har derfor gennem mange år udviklet et tæt samarbejde med den svenske stålgigant SSAB. Kombinationen af SSAB's viden om stål som materiale og beskaffenhed samt Sjørrings viden om design og skovlproduktion, har skabt en skovl, hvis egenskaber skal skille sig ud på skovlmarkedet.

- En opgradering til ståltypen Hardox 500 TUF medfører en stor vægtbesparelse - faktisk op til godt 10 procent per skovlfuld. Det medfører igen en væsentlig brændstofbesparelse hos maskinen, der både sparer penge og energi. Så skovlen er ganske enkelt med til at gøre entreprenørarbejde lettere, hurtigere og grønnere, forklarer salgschef Søren Trads fra den danske skovlproducent.

rich-media-3
Ståltypen gør det muligt at lave stærke og lette skovle. Pressefoto.

Den nye serie er designet og konstrueret til at gøre gravearbejdet lettere. Ved at fjerne slidskinner på bunden af skovlen reduceres modstandskræften og sørger for bedre brydekraft. Samtidig kommer maskinføreren heller ikke til at døje med at materiale sætter sig fast i skovlen, og derved hæmmer effektiviteten.

Gennemtestet og afprøvet

Forinden lanceringen har Hyper-skovlen været i marken og er blandt andet blevet testet hos entreprenørgiganten Aarsleff siden sommeren 2020. Gennem testpartneren har Sjørring løbende modtaget feedback på skovlens opførsel i forhold til både materiale og påvirkning af maskinen. Og overordnet har det i testperioden affødt rigtig fin feedback.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Selvom skovlen er 150 liter større end min tidligere skovl, vejer den cirka 200 kg. mindre. Skovlen føles stabil, og jeg oplever væsentligt mindre friktion, og maskinen føles ikke så belastet som tidligere - selvom den har tiltrotator på. Og eftersom, der ikke er slidplader på, hænger materialet ikke fast, fortæller Mogens Jensen, der har været maskinfører hos Aarsleff i mere end 30 år.