Abonnementsartikel

Med et Powerscreen hybridanlæg får man det bedste fra to verdener: En dieselmotor, der kan arbejde når som helst og hvor som helst - og en elmotor der gør driften mere økonomisk og klimavenlig.

- Det er altid en fordel at kunne tilbyde noget, som andre ikke kan. Og jeg er helt sikker på, at mange flere vil køre på strøm om bare to-tre år. Så vil man være blandt dem, der bliver foretrukket som samarbejdspartner, skal man skifte før konkurrenterne.

Ordene kommer fra Martin Henriksen, direktør i MIS Recycling, der er en af de første knuseentreprenører i Danmark, som har investeret i et Powerscreen hybridanlæg fra Aksel Benzin.

Artiklen fortsætter efter annoncen

MIS Recycling knuser, sorterer, neddeler og opstakker både byggeaffald og råstoffer overalt i Danmark. For cirka 12 måneder siden kunne virksomheden fra Sorø byde det nye, hybride Warrior 1800 sortereanlæg velkommen i maskinparken.

rich-media-2
Martin Henriksen er direktør i MIS Recycling. Pressefoto.

- Vi er en virksomhed, der kun kører med nyere maskiner og teknologier. Det betyder, vi er miljøvenlige på mange områder, og det er hybridanlægget et godt eksempel på. Nogle vil mene, at det er for tidligt at skifte til el, men der er allerede mange steder, hvor man kan køre på strøm - og vi går gerne forrest i den grønne omstilling, siger Martin Henriksen og fremhæver de økonomiske fordele:

- Jeg vil skyde på, at det driftsmæssigt koster 35 procent mindre at køre på strøm. For det er ikke bare billigere end diesel, men der er heller ikke vedligeholdelse på samme måde. Det kender vi fra elbiler, hvor man heller ikke skal bruge tid og penge på at skifte olie.

Ingen larm og ren luft

På hybridanlæg fra Aksel Benzin kan man og hurtigt skifte mellem diesel og elektricitet. Elmotoren gør det muligt at producere på steder, hvor døren er lukket for dieseldrift. For eksempel i bymiljøer eller indendørs haller.

- Elmotoren siger nærmest ingenting, og det gør os attraktive over for kommuner og andre kunder, som ønsker en støjsvag produktion. Der kan også være krav til CO2-udledning, som vi kun kan opfylde, når vi kører på el, forklarer Martin Henriksen og fortsætter:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det kan godt være, det koster lidt ekstra at investere i et hybridanlæg, men det er godt givet ud i mine øjne, da vi har fremtidssikret os selv og har langt flere muligheder med anlægget.