Lyt til artiklen:

Byggeriet af Lynetteholm begynder - første fase bliver væsentligt dyrere end forventet

00:00
Hastighed: ???x
02:27

Abonnementsartikel

Der er udsigt til en markant budgetoverskridelse, når Munck Havne & Anlæg og Per Aarsleff tager fat på første fase af opgaven med at etablere Lynetteholm.

Det står nu klart, at det bliver Munck Havne & Anlæg og Per Aarsleff, der skal tage hul på opgaven med at etablere den kunstige halvø Lynetteholm mellem Nordhavn og Refshaleøen i København.

Berlingske skriver nemlig, at de er entreprenørerne, der har vundet de første aftaler med By og Havn. Munck Havne & Anlæg skal etablere en ny adgangsvej og klapbro til lastbiler. Lastbilerne skal fragte overskudsjord fra de københavnske byggepladser ud til der, hvor Lynetteholm skal anlægges. Med tiden skal jorden blive fast grund under fødderne for borgere på den kunstige halvø. Per Aarsleff tager hul på den såkaldte fase et, hvor man skal bygge omridset af selve halvøen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det arbejde begynder i januar - umiddelbart efter at sejlrenden "Svælget" er blevet uddybet - hvilket man går i gang med fredag denne uge.

- For os er det en milepæl, at vi nu kan gå i gang med fase et. Vi har en anlægslov, vi har et rigtig godt grundlag, og vi har arbejdet virkelig detaljeret med det her projekt. Vi er rigtig glade for at kunne sige, at vi har et resultat, som er fornuftigt set i lyset af markedet og de skarpe krav, som vi har stillet til entreprenørerne. Det betyder, at vi kan gå i gang, siger Anne Skovbro til Berlingske.

Hun er administrerende direktør i By og Havn, som er hovedstadens byudviklingsselskab, og selvom man har nået en milepæl i forbindelse med anlæggelsen af Lynetteholm, så er alt ikke lutter lagkage. Inden projektet overhovedet er gået i gang, kan hun nemlig konstatere, at de første dele af projektet bliver væsentligt dyrere, end man havde beregnet.

Den første etape af etableringen kommer til at overskride budgettet med 53%. Hvad der skulle have kostet 325 millioner kroner kommer nemlig til at koste 497 millioner kroner.

Fordyrelsen bunder ifølge Anne Skovbro og udviklings- og salgsdirektør i By og Havn Ingvar Sejr Hansen i to ting. Først og fremmest er priserne på materialer virkeligt høje lige nu. Derudover er der kun én entreprenør - Per Aarsleff - der har valgt at byde på den første fase af etableringen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det vurderes, at processen med at flytte overskudsjord fra de københavnske byggepladser til etableringen af Lynetteholm kan tage mellem 30 og 40 år. I 2070 skal halvøen stå færdig som en ny bydel.