Abonnementsartikel

Et potentiometer tilpasser plovens tryk mod vejen

Der ligger næppe sne i Herning, når E&H12 afvikles 10.-12. maj. Ikke desto mindre er en af nyhederne på messen en sneplov. Det er Special Maskiner, der byder kalenderen trods, og benytter messen til allerede nu at sætte fokus på den kommende vintersæson.

Det drejer sig om en ny plov - Flexiway - fra svenske Mählers, som med sine 115 års erfaring i baghånden har udviklet en ny plov specielt til det sydskandinaviske marked.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- I den del af Skandinavien anvendes der meget salt, og derfor har vi meget sjapsne blandt andet i Danmark. Længere mod nord er vejret for koldt til at bruge salt, siger Lennart Ahlefeldt-Laurvig, der står bag Special Maskiner.

De svenske plove har traditionelt været meget tunge for at komme dybt i snemængderne. Den nye svenske plov, som nu også lanceres i Danmark, byder dog på flere ændringer.

- Tidligere har plovene vejet 1300 kilo, men den nye model vejer kun 650 kilo - uden at det går ud over effekten af dens arbejde. Hemmeligheden er et potentiometer, som kan variere plovens vægt mod vejen. Ved at gøre det hydrauliske ophæng "stift" anvendes lastbilens vægt til at trykke ploven ned, så den arbejder som en tungere enhed end sin egen vægt. Op til 1000 kilo, fortæller Lennart Ahlefeldt-Laurvig.

Skån nødtelefonerne

Ploven har desuden et nyt parallelogram, der kan give en hydraulisk sideforskydning med +/- 450 millimeter. Endvidere har den klapbart skær, som klarer forhindringer på 50 millimeter i højden ved kørsel med 40 km/t.

Mähler-ploven har desuden variabel kastehøjde. Snemængderne kan kastes kort eller langt ud til siden og med langsom eller større hastighed. Det er op til chaufføren at tilpasse under arbejdet, og det er en egenskab, som i praksis er særdeles anvendelig.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Nødtelefoner bliver eksempelvis i stort antal slået i stykker af vægten og kraften af snemængderne, der kastes mod dem. Chaufførerne holder farten for at klare opgaven, men hvis han samtidig justerede kastehøjden, ville telefonerne ikke tage skade, mener Lennart Ahlefeldt-Laurvig.

Høj fart giver skader

En væsentlig detalje er manglen på støttehjul eller slæbesko til ploven. Dens vægt mod vejbanen styres alene af potentiometeret.

- Der er ingen hjul, som skal stilles op, når skæret slides. På grund af potentiometeret holdes det ønskede tryk med vejen hele tiden. Vognmændene bruger mange penge på punkteringer eller udskiftninger af hjul. En del af skaderne kommer af hjulenes stilling i kl. 3 position, når de sænkes ned på vejen. Da skal chaufførerne ned på 20 km/t, før støttehjulene ikke tager skade, men det gør de ikke, siger Lennart Ahlefeldt-Laurvig og fortsætter:

- Når en chauffør punkterer eller ødelægger et hjul på sin rute, afbryder han ikke arbejdet og kører tilbage for at reparere. Han skruer hjulet op, så det ikke har kontakt, og kører ruten færdig med skæret nede, hvilket det slides meget hurtigere ved.

Ved slet ikke at have støttehjul på ploven slipper vognmænd og chauffører for en væsentlig bekymring og udgift.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den nye plov fås i bredden 3,7-5,0 meter.

Mählers repræsenteres af Special Maskiner i Danmark, men ejes i den sidste ende af Engcon. Derfor er den nye plov at finde på Engcons stand under E&H12.