Abonnementsartikel

Der ligger et stort marked og venter

Det danske marked for flådestyrings-løsninger af kommercielle køretøjer er i øjeblikket kun mættet omkring fem til seks procent. Af cirka 481.000 varebiler, 51.000 lastbiler og 9000 busser er kun godt 30.000 køretøjer udstyret med flådestyring. Til sammenligning ligger Benelux-landene, England og Irland og styrer med procenter på mellem 16 og 20.

Det viser en analyse fra Berg Insight, der netop er offentliggjort. Det er den sjette rapport om Fleet Management i Europa, der er udgivet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Efterslæbet betyder, at der ligger et stort marked og venter på driftige folk. Og markedet i Danmark vokser da også stærkt. Rapporten peger på, at de skandinaviske markeder, Tyskland, Frankrig og Centraleuropa vil vokse til 15 til 20 procent frem til 2015. Samme rapport tager dog forbehold for finanskrisens udvikling på de enkelte markeder.

Fire mand om TomTom

- Interessen for produkterne er meget stor, og vi oplever meget sjældent et nej, når vi i vores telefonsalg etablerer møder med kunderne, fortæller partner Søren Bonvig fra TomTom Professionel, der blev TomTom Business Solutions forhandler i maj. Virksomheden har fire partnere, som udover Søren Bonvig, tæller Steen Boesen, Carl-Erik Klitmøller Simonsen og Per Østergaard.

Tilsammen repræsenterer firkløveret en stor erfaring fra både projektsalg og kursus- og undervisningssektoren. Derudover råder virksomheden over en række support-funktioner til implementering og support af TomToms flådestyringsløsninger. Salget er tilrettelagt på den måde, at markedet er delt op i segmenter, der afspejler de enkelte partneres kompetenceområder indenfor private og offentlige virksomheder med mere end 20 medarbejdere, der har en flåde af køretøjer.

Nem integration

Udover salg og finansiering klarer TomTom Professionel også opsætning af systemerne, som takket være den åbne brugerplatform er nemme at integrere med eksisterende regnskabs- og logistikløsninger. Virksomheden kan også tilbyde den undervisning, som er vigtig for at forankre de nye systemer i organisationen. Det kan eksempelvis være holdningsbearbejdning, udvikling af chaufførernes personlige effektivitet samt undervisning i den automatiske kørebog.

Kørselslederen kan tilbydes et ruteoptimeringsprogram, der beregner den mest optimale rækkefølge af de forskellige ruter og som samtidig sender de enkelte adresser direkte ud på chaufførens GPS, så han er fri for at taste adresserne ind og selv tage stilling til en optimal rute.