Abonnementsartikel

Læsseren har fået opgraderet motorrummet og fået rundere kanter

Emissionskravene betyder opdaterede motorer over en bred kam i entreprenørbranchen. Således også hos svenske Ljungby Maskin AB. På E&H præsenterede Ljungby Service, der er den danske filial af den svenske koncern, firmaets mest populære læsser, L15, i en fornyet version med Tier IIIB motor.

Hvor der før stod Mercedes på motoren, hedder leverandøren nu Sisu. Den yder 204 hk, og max. kraften er 150 kW med 1900 o/min. Den første udgave af den opdaterede maskine kom til Danmark to dage før begyndelsen på E&H, så der var første øjekast og demonstration for de besøgende.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De kunne også med egne øjne se, at designet af Ljungbys maskiner ligeledes havde fået en opdatering. Hvor maskinerne tidligere har været genkendelige for sine kanter, så er der på den nye L15 læsser kommet flere afrundinger og bløde kanter.

L15 er ifølge Ljungby montør Henrik Jønson henvendt til maskinstationer og entreprenører. I eksempelvis grusgrave er de større versioner som L18, L20, L25 og L30 mere relevante. De findes endnu ikke med Tier IIIB motorer, men der arbejdes på den front.

Kompakt og smidig

Produktbredden i programmet af læssemaskiner spænder fra L30-modellen og ned til L9, der er en effektiv læsser på cirka 11,5 tons.

Netop en model L9 røg forleden af sted til Guldager Maskinstation, hvor Henning Christiansen fik leveret som bestilt.

Han havde brug for en læsser med god motorkraft og et højt omdrejningsmoment. Der skulle desuden være høj hastighed på læsseudstyr og god løfte- og brydekraft. Da han ofte arbejder på steder med begrænset plads, skulle venderadiussen være mindst mulig. Endvidere dikterede han godt udsyn for føreren, og generelt en maskine i god kvalitet og fornuftig driftsøkonomi.

Artiklen fortsætter efter annoncen

"Ikke noget at klage over"

Sådan en udfordring kan ingen maskinhandler selvfølgelig undgå at tage op, og Ljungby Service bød ind med L9 med Arco-Sisu motor med seks cylindre og en effekt på 129 kW/175 hk.

Specifikationerne lyder desuden på ZF Ergopower fem trins transmission, hydraulikpumpe med en ydelse på 334 l/min., samt brede dæk med god trækkraft. Dertil en læsseskovl der kan rumme to kubikmeter.

Alle Ljungby maskiner har 45 grader styrvinkel, der netop betyder en reduceret venderadius.

Maskinen har allerede kørt en del timer, og Henning Christiansen har på godt jysk "ikke noget at klage over".

- Maskinen har levet op til mine forventninger. Brændstofforbruget ved læssearbejdet på fast underlag ligger omkring 6,5 liter pr. time. Ved vejtransport og forskellige læseopgaver er det målt til 10 liter. pr. time. Maskinen er blevet en stor kapacitet for os, siger maskinstationsejer Henning Christiansen.