Abonnementsartikel

Direkte salg og produktion i Litauen med opretholdelse af produktstandarden er forklaringen, mener den danske importør, Western I/S

- Det er afgørende for os at sælge, hvad kunden har brug for, og ikke mere. Dertil kommer direkte salg uden mellemled og en konkurrencedygtig produktion, uden at der er gået på kompromis med kvaliteten.

Sådan forklarer Jens Almar fra Western I/S, hvorfor firmaet siden overtagelsen af agenturet på det danske marked har solgt mere end 600 vogne. Et salg, der langt har oversteget forventningerne, men som er et bevis på, at det kan betale sig at fokusere på ét produktnavn frem for at sprede sig. Dertil kommer, at han er overbevist om, at Western leverer en kvalitet, der ligger lidt foran prisen, og det kan kunderne godt se.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Western I/S er et fælles selskab ejet af Jens Almar og Martin Lykke Nielsen. Jens Almar repræsenterer i forvejen Lindus sprøjter på det danske marked, og Martin Lykke Nielsen driver Lykke Smeden i Øster Tørslev ved Gjerlev nord for Randers. Fysisk lagerføres vogne og reservedele hos Lykke Smeden, men i realiteten leveres langt de fleste Western vogne direkte ud til kunderne fra indskibningshavnen Fredericia.

- Det sparer omkostninger, og kvaliteten fra fabrikken i Litauen er sådan, at klargøringen næsten altid er gennemført fuldt ud. Den vigtigste del af handlen er derfor at få specificeret modellen korrekt i forhold til kundens behov, så der ikke sker fejl på den konto, siger Jens Almar.

- Det er ganske bevidst, at vi har skilt dette agentur ud i et selvstændigt selskab. Det giver fokus, og når kunden taler vogn med os, forsøger vi udelukkende at finde den bedste Western løsning, ikke at komme med andre forslag, siger Jens Almar.

Fra England til Østeuropa

Western er et engelsk foretagende grundlagt af Richard Western. I dag videreføres firmaet stadig som et familiefirma, men størstedelen af fabrikationen er henlagt til en nybygget fabrik i Litauen, hvortil Western rykkede for omkring 15 år siden.

- Det afgørende er, at man ikke bare lagde produktionen ud til en eksisterende fabrik for at spare lønkroner, men byggede en helt ny fabrik. Den styres i dag af Richard Western, og vi ser lige så mange robotter og moderne teknik som på en vesteuropæisk fabrik. Målet med flytningen var naturligvis at spare især lønkroner, men ikke at producere lavteknologisk. Derfor har Western kunnet holde en høj kvalitet efter de gamle normer, men kan levere til en konkurrencedygtig pris, siger Jens Almar.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han varetager salget af nye produkter i hele landet, mens Martin Lykke Nielsen mest sælger det brugte materiel, der tages ind i bytte, samt det nye i lokalområdet. Herudover føres et komplet reservedelslager, som fysisk befinder sig hos Lykke Smeden.

To produktlinjer

Western har fire produktserier. Heraf fører det danske firma vogne til landbrug og entreprenørsektoren. Inden for den sidste er forskellen især aksler, kvaliteten af stålet, der bruges til vognsider og bund, og bemalingen.

Til entreprenørverdenen sælger Western således stort set udelukkende vogne, som er kendetegnet ved ADR-aksler, overfladebehandling med tokomponent lastbilmaling, som påføres efter "sandblæsning" med stålhagl, og er fremstillet i svære Hardox stålplader.

Til landbruget leveres ensileringsvogne, kornvogne, vogne til halmballer m.v., mens entreprenørsegmentet tæller en kombivogn og en dumptrailer. Desuden leveres trailervogne til eksempelvis juletræer, maskintransport m.m.

Kombivogn model DL med flere muligheder

Kombiprogrammet tæller tre vognmodeller 10 til 24 tons. Den største model er treakslet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Alle vogne kan, som det kræves i dag, indregistreres, så de kan bruges til landevejskørsel. Naturligvis kan man køre på en lukket plads med en uindregistreret vogn, men de fleste kommer også på offentlig vej, og så er det et lovkrav. Der er en stor flåde af uindregistrerede vogne, som står til udskiftning, når der kommer gang i entreprenørbranchen igen. For mig at se er det afgørende, at man opfylder lovkravene med de vogne, man kører med, siger Jens Almar.

Kombivognen fås med høje eller lave sider efter behovet, dvs. at entreprenørvognen også kan hjælpe til høst. De er kendetegnet ved, at siderne er udført i ét stykke stål. Det betyder, at der ikke er sammenføjninger, der kan give rust, og ligeledes er der ingen lige vinkler mellem bund og side, hvor der kan samle sig vand.

Vognene opfylder også 30 procent bremsekravene, der er øget fra 25 procent tidligere. Ligeledes af sikkerhedshensyn er der valgt de godkendte ADR-aksler, som er forberedt for luftbremser. Luftbremser vil blive krav, når vi - som det forventes - om få år må køre 40 km/t.

- I det hele taget er der valgt en dimensionering på alle komponenter, der gør, at vi har med noget stærkt entreprenørkram at gøre. Eksempelvis er der 62o tip med to tipstempler. Det giver et højt og stabilt tip i alle arbejdssituationer.

Dumptrailere

Western I/S oplever en stigende interesse for firmaets dumptrailere, som hyppigt anvendes ved motorvejsanlæg i stedet for de traditionelle selvkørende dumpere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det skyldes især prisen, men også, at dumptraileren kan laste mere end en traditionel dumper. Man får således flyttet mere jord til en lavere pris, hvilket er afgørende ved beregningen af udbudspriserne i det stærkt konkurrenceprægede marked.