Abonnementsartikel

Det er ikke lige fedt om det er partikler eller kemi, der skal sikre den gode smøring, mener folkene bag Danco Oil

Inde bag porten hos Danco Oil står et blandeanlæg, som ikke må fotograferes. Og et sted derinde findes opskrifter, der omgærdes som var de rede penge.

Opskrifterne er nemlig grundlaget for Danco Oils eksistens, da de indeholder den kemiske forklaring på, hvordan produkterne opnår deres smøre-evne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det skal dog ikke afholde os fra at udfritte Poul Poulsen, der ejer firmaet sammen med Flemming Høj. Og lidt af forklaringen får vi da også ned på blokken.

Alle Danco Oils produkter er baseret på ren, mineralsk olie og indeholder et bestemt additiv. Historien bag udviklingen af additivet er ukendt, men det blev udviklet af oliefolk i Nordamerika, og efter sigende blev det brugt under anden verdenskrig, hvor det blev tilsat motorolien i krigsflyene. Her skulle det fungere som en slags livsforlænger til maskineriet, hvis smøre-systemet blev gennemhullet under et angreb.

Det særlige additiv gjorde, at olien hæftede sig som en smørende film i cylindrene og på stemplerne, som dermed kunne drive flyet længere og dermed måske redde det i sikkerhed efter beskydningen.

Kommerciel udnyttelse

Desværre satte additivet også gang i en korrosions-proces. Men dette problem blev senere løst ved at udvikle endnu et additiv, og dermed blev det også muligt at udnytte opfindelsen kommercielt.

Dette skete under forskellige varemærker i USA, Canada og andre steder i verden. I Danmark kom teknologien første gang på markedet i 1987, og i dag forhandles produkterne i regi af blandt andet Danco Oil.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Firmaet blev stiftet af de tre politibetjente Ole Bak Nielsen, Jens Anders Brogaard Hansen og Ernst Jensen. Senere blev det drevet af direktør Poul Hassager, og i dag er det tidligere eksportchauffør Poul Poulsen, der står ved roret. Fra hjemstedet i Ringkøbing distribueres produkterne rundt til distrikter i hele landet.

Produkternes findes i tønder, spande, dunke, tuber og spraydåser. Men Poul Poulsen sørger for at veje sine ord, når han skal forklare, hvordan indholdet kommer til verden.

Ren kemi

- Mange konkurrerende smøremidler indeholder noget fast stof, der skal sikre, at de to metalflader, der skal smøres, holdes adskilte. Det kan f.eks. være teflon, plast eller blyforbindelser, forklarer Poul Poulsen.

- Vi bruger ikke fast stof, men ren kemi, når vi fremstiller vore produkter, fortæller han videre.

Som et eksempel nævner han additivet Grease Mix, som indgår i produkterne Entreprenørfedt og Marine Grease. Additivet fremstilles hos Danco Oil og består af otte kemiske produkter, der sammensættes efter en recept.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Ingredienserne skal afmåles i nøjagtige mængder, og det er vigtigt, at de tilsættes i en bestemt rækkefølge, og at bestemte blandetider overholdes, fortæller Poul Poulsen.

Det færdige additiv skal til sidst iblandes fedt, men det kræver blande-anlæg af en størrelse, som Danco Oil ikke råder over. Derfor sendes additivet til Genoa i Italien, hvor der blandes portioner á 10 tons, som derefter fragtes til Danmark.

Produktet Entreprenørfedt er et af Danco Oils nyeste produkter. Det supplerer det kendte Marine Grease og bruges som universalfedt af maskinstationer og andre kunder i entreprenørbranchen.

Overbevisende test

I følge Poul Poulsen har fedtet nogle egenskaber, der mindsker risikoen for havari og lejenedbrud.

De smørende egenskaber går igen i alle produkterne. Også i den penetrerende rustløsner TEC2001, hvis smørende egenskaber bliver illustreret i Danco Oils såkaldte testmaskine. Den består af en momentnøgle og et roterende cylinderleje, der smøres og presses mod en anden, nøgen metalflade.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Uden olie hyler det fælt, når de to metalfalder skurrer mod hinanden. Derefter smører Poul Poulsen lejet med et traditionelt, penetrerende smøremiddel, der indeholder et fast stof. Skurre lyden ophører straks, men kommer igen efter nogle sekunder.

Derefter renser han lejet og smører det med TEC2001. Skurre lyden forsvinder og kommer ikke igen, før man har stået i en rum tid med fladerne presset mod hinanden.

Testmaskinen virker overbevisende, og Poul Poulsen har da også gode erfaringer med denne form for produktdemonstration.

Holdbar smørefilm

- Den viser, at produktet efterlader en holdbar smørefilm, og denne film hænger godt fast, fordi produktet indgår i en kemisk forbindelse med metallet. Den kemiske proces sker som en udveksling af ioner og opstår samtidig med, at de mikroskopiske ?toppe? i metaloverfladen vajnes, hvilket kan sammenlignes med et søm, der vajnes inden det slås i. Vajningen gør den afrundede top meget hård, hvilket bidrager til at nedbringe slitagen. Resultatet er, at slitagen nedbringes med op til 50 procent, siger Ole Bak Nielsen, som er en af stifterne bag Danco Oil.

Ni salgsdistrikter

Danco Oil er organiseret i 9 salgsdistrikter, der tilsammen dækker hele landet. Hvert distrikt varetages af forhandlere og konsulenter, der tager ud til kunderne for at demonstrere produkterne. Med sig har de selvfølgelig testmaskinen og opfordrer kunderne til at afprøve deres egne smøreprodukter i maskinen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Så kan de jo selv se, hvad der sker, når man udsætter vore olieprodukter for den samme belastning. Det plejer at virke overbevisende, siger Poul Poulsen, som naturligvis også medbringer maskineriet på E&H-messen.

To smøregrupper

Danco Oil inddeler sine smøreprodukter i grupperne olie og fedt.

Olie-gruppen indeholder motorolier, kædeolier, smøreolier, kædesavsolier, penetrerende rustløsnere og smørende additiver til benzin og diesel.

Rustløsneren Penetrant er nyudviklet og indeholder kulsyre som drivmiddel. Dermed bliver produktet mere miljøvenligt, og man kan undgå faremærkning.

I fedt-gruppen findes seks forskellige typer smørefedt, hvoraf Entreprenørfedt er den senest udviklede.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Interesserede vil kunne se de fleste af Danco Oils produkter på E&H-messen i Herning.