Abonnementsartikel

Øget løftekraft og løftehøjde, samt endnu lavere brændstofforbrug er hovedingredienserne i den nye 4500 serie teleskoplæssere fra Schäffer

De to nye modeller 4560T og 4580T med henholdsvis 60 hk/44 kW og 75 hk/55 kW er udstyret med en ny kabine. Den giver med sin centrale placering på maskinen føreren udsyn til redskabet og omkring maskinen i modsætning til konventionelle teleskoplæssere med kabinen på siden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Sædets høje placering øger udsynet yderligere. Kabinen er ophængt i støddæmpere og bedre lydisoleret end forgængeren.

Under motorhjelmen er 4580T udstyret med en ny 55 kW (75 HK) Kubota motor, som opfylder de nyeste Tier 4 emission normer. Det er en direkte indsprøjtnings- og turboladet motor med EGR system.

15 procent forbedret brydekraft

Selve motorblokken er nykonstrueret med forbedrede vandkølingskanaler, som løber ind mellem cylinderboringerne. Lydniveauet er sænket yderligere ved at ventildækslet er halvflydende monteret med MoS2 belagte bolte.

Med den trinløse hydrostatiske transmission og de originale Schäffer aksler, som er specialkonstrueret og optimeret til teleskoplæsseren, opnås en effektiv omsætning af brændstof til arbejdskraft, der samtidig giver et minimalt brændstofforbrug.

De to nye teleskoplæssere 4560T og 4580T har en læssehøjde i rotationspunktet på 4,25 meter. Læssearmens kinematik er blevet forbedret yderligere, så de nye modeller har en 15 procent forbedret brydekraft i skovlen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Teleskoparmen er monteret med uopslidelige Ferro-Form glideelementer og tilt-cylinderen sidder beskyttet inde i armen, Hydraulisk redskabslås og automatisk differentialespærre er standard udstyr på både Schäffer 4560T og 4580T.