Abonnementsartikel

Nordmænd har planer om at bygge verdens længste og dybeste tunnel

Den norske vestkyst tiltrækker hvert eneste år tusinder af turister, der lader sig drage af de høje fjelde, de dybe fjorde og de rå og ubeskyttede kyststrækninger yderst mod vest. Bilturen foregår i et adstadigt tempo langs de kringlede veje - ofte afbrudt af pauser på de strækninger, hvor færgeruter er eneste mulighed. Hyggeligt når man er på ferie - men en pestilens, når det er hverdag.

 Vejene og færgeruterne er nemlig ikke kun til for turisterne. Det er også dem, der skal lede nordmændene til og fra arbejde samt sikre transporten inden for erhvervslivet. Og i den sammenhæng passer ventetider ved færgelejer ikke rigtigt ind.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Heldigvis er nordmændene ikke blege for at tage en udfordring op. De har nemlig besluttet, at hele vestlandet fra Kristiansand i syd til Trondheim i nord skal have fast vejforbindelse. Det byder naturligvis op til nogle spektakulære bro- og tunnelbyggerier, og specielt én strækning stiler efter at slå den ene rekord efter den anden.

Et område i vækst

Byen Stavanger har i høj grad været synonym med nordmændenes olieeventyr, og den har efterhånden vokset sig til at blive en af Norges vigtigste byer. En vigtig by skaber trafik ind og ud, men nord for Stavanger ligger Boknafjorden og hæmmer trafikken til blandt andet Bergen.

Hidtil har der været to mulige transportveje til Bergen. Den vestligste mulighed er via færgeruten fra den lille havn Mekjarvik, der ligger et stenkast nord for Stavanger. Denne færge sejler - med et kort stop ved den lille ø Kvitsøy - til den sydlige spids af Karmøy, som har broforbindelse med fastlandet. Det er dog en færgerute, der vælges fra af mange, efter man i 90'erne lavede tunnelforbindelse til øen Rennesøy, hvorfra man blot skal sejle cirka 20 minutter, inden turen nordover kan fortsættes i bilen.

Nu vil nordmændene imidlertid overvinde denne vandbarriere. Den stærkeste kandidat til en løsning er et storstilet tunnelprojekt, som kan stå færdig i løbet af 10 til 12 år. Projektet går under navnet Rogfast, som kommer af, at det bliver den største faste forbindelse i landsdelen Rogaland.

Slår seks rekorder

Det er dog ikke kun i lokal målestok, at denne tunnelforbindelse bliver stor. Som planerne er nu, kommer den nemlig til at slå hele seks verdensrekorder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Med en samlet længde på 26 kilometer bliver den intet mindre end verdens længste undersøiske vejtunnel - og samtidigt også den længste, når man medregner de oversøiske. Den nuværende længste vejtunnel ligger i øvrigt også i Norge i form af den 24,5 kilometer lange Aurland-Lærdal tunnel. Rogfast-tunnellens længderekorder stopper dog ikke der, for den bliver også verdens længste firesporede vejtunnel.

Den nye tunnel kommer med en dybde ned til 350 meter også til at være verdens dybeste - både blandt alle vejtunneller og dermed også firesporede vejtunneller.

Når Rogfast engang står færdig, så bliver de eksisterende færgeruter overflødige. Det vil imidlertid gå ud over beboerne på den lille ø Kvitsøy, som hidtil har været afhængig af den vestligste færgerute. Det er dog et scenarie, der er taget med i overvejelserne, og der er således planlagt en afstikker på tunnellen til den lille ø. Det betyder samtidigt, at Rogfast også står til at slå rekorden for verdens dybeste vejkryds.

Måske en flydebro

Rogfast er fortsat inde i det undersøgende stadie, og selve byggeriet er derfor ikke begyndt endnu. Det norske Vegvesenet undersøger også sideløbende mulighederne for at lave en broforbindelse lidt længere inde i Boknafjorden som et alternativ til tunnellen - som dog stadig må anses for at være den mest sandsynlige løsning.

Her kan man "nøjes" med en bro på 7,5 kilometer. Det lyder måske ikke af så meget, når man tænker i dansk målestok og sammenligner med Storebæltsbroen og Øresundsbroen. Nordmændene er dog oppe mod helt andre dybder. Strækningen, den eventuelle bro skal bygges hen over, er nemlig visse steder mellem 500 og 600 meter dyb, og derfor skal bropillerne bygges på flydeelementer, der er forankret nede i fjordbunden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Om broen kan lade sig gøre afhænger af igangværende undersøgelser, hvor der især ses på de til tider voldsomme vejrforhold samt skibstrafikken i området.

Billigere i drift

Skulle valget falde på broløsningen, så er det ikke ensbetydende med, at nordmændene må vinke farvel til verdensrekorder. De vil nemlig i stedet kunne bryste sig med at have verdens længste flydebro.

Fordelene ved at bygge bro frem for tunnel er lavere driftsomkostninger. Det er dog betydeligt billigere at lave tunnellen, og Vegvesenet anslår, at tunnellen vil ende på omkring otte milliarder norske kroner, mens broen vil havne mellem 15 og 23 milliarder norske kroner.