Abonnementsartikel

Produktionen er speedet gevaldigt op i grusgraven i Rom, efter at NCC har fået en McCloskey S19

NCC har fået en 36 ton tung McCloskey S19.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den bliver brugt i grusgraven i Rom, som ligger udenfor Lemvig og beskæftiger fem mand. Grusgraven tilhører NCC Roads A/S, Råstoffer.

McCloskey S190 vejer 36 ton med sine bælter. 150 timer har den gået i grusgraven, som også rummer tre andre ældre sorteringsanlæg. S190 er den største, grusgraven i Rom nogensinde har entreret med. 700 tons råstoffer bliver sorteret i timen - i tre størrelser, hvoraf stabilt grus 0/32 mm er den mest solgte.

- Det er det dobbelte af, hvad forgængeren kunne sortere i timen, fortæller formand Per Tonsberg.

McCloskey'en har et 1200 mm stort fødebånd, og en optimeret plov sikrer spredning af råstofferne på sigten. Store fangkasser reducerer spild og blokeringer. Sigten er på 6000 mm x 1524 mm og skaber høj kapacitet.

- Det er en maskine med en god appetit. Den spiser mange ton grus i timen uden nogen problemer. Kapaciteten er stor, pointerer Per Tonsberg.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Udstyr på maskinen

Det grønne sorteringsanlæg er forsynet med ekstraudstyr, blandt andet gasautomatik, som sikrer, at motoren går i tomgang, når fødekassen er tom.

Arbejdslygter er monteret ovenpå maskinen, så mandskabet kan arbejde i mørke. En plade er monteret ved fødeåbningen, som puffer store sten ud og væk fra fødekassen, så stenene ikke ligger i vejen for maskinen, når den skal flyttes rundt i grusgraven.Cirka hver anden dag skifter maskinen arbejdsplads.

- Maskinen er nem at betjene og flytte rundt med. Den er forholdsvis ny, så vi har ikke de store erfaringer at dele ud af endnu, siger Per Tonsberg.

Naturlig retablering

NCC ejer og driver i alt 21 grusgrave og ni søpladser i Danmark. Omkring fem millioner ton råstoffer producerer NCC om året. Den største kunde er betonindustrien.

Siden 1977 har der været en råstoflov, som skal sikre, at der bliver udarbejdet efterbehandlingsplaner for den enkelte grusgrav, når produktionen af råstoffer en dag løber tør. Grusgravene skal retableres, som de oprindeligt så ud.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den største udfordring består i at finde grusgrave, få den nødvendige gravetilladelse og i samme forbindelse udarbejde plan for efterbehandling, forklarer Michael Brask, der er områdechef og ansvarlig for driften af råstoffer hos NCC i Jylland.

- Vi ønsker på ingen måde at efterlade grusgravene som store kratere i naturen. I takt med at vi udvinder råstoffer i grusgraven, retablerer vi i etaper til natur, skov- eller landbrug, siger han.

Genopretningen sker ved, at skråningerne bliver dækket af, og at der efterfølgende bliver kørt jord og muld på.