Abonnementsartikel

Hitachis nye gravemaskine ZX210LC-5B skuffer på ingen måde, men den skiller sig heller ikke for alvor ud i forhold til sine konkurrenter.

Hitachis gravemaskine ZX210LC-5B blev for første gang præsenteret for omverdenen ved et presseevent i Amsterdam i februar i år. Som én blandt mange andre maskinnyheder i den nye Zaxis-5 generation fra den japanske producent hæftede H.P. Entreprenørmaskiners marketingsansvarlig, Christian Pedersen, der var til stede ved præsentationen, sig blandt andet ved ZX210LC-5B, som en maskine, der er særdeles interessant for det danske marked.

H.P. Entreprenørmaskiner overlod den derfor til PowerGears testteam, og deres overordnede dom er, at gravemaskinen helt grundlæggende er en solid og effektiv maskine, som er utrolig behagelig at arbejde med. Den falder ikke igennem på nogen punkter, men den skiller sig heller ikke for alvor ud i forhold til sine konkurrenter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dog har den sine punkter, hvor den for alvor begejstrer.

Se en video af MASKIN|tekniks PowerGear-test ved at klikke her.

Små forskelle

Den kan lyde som en udpræget negativ udlægning, at en maskine ikke adskiller sig væsentligt fra konkurrenterne i sin klasse. Sådan skal det ikke forstås. Testteamet har efterhånden testet flere gravemaskiner omkring de 25 tons, og generelt er niveauet ganske højt.

ZX210LC-5B scorer som minimum bedømmelsen "god" i alle testpunkter, og på fire punkter når den "fremragende". Klassens høje standard gør det svært at brillere.

- Maskinen har dieselpartikelfilter med automatisk regenerering, der kan slås fra og udføres manuelt, hvis man arbejder et sted, hvor processen ikke er hensigtsmæssig. Det er super, men det gør de andre mærker også, konstaterer Steffen Skou, som understreger, at "Hitachi'en er på ingen måde ringere end de andre maskiner".

Artiklen fortsætter efter annoncen

- De her maskiner ligner sgu hinanden op ad dage, og det er reelt kun små nuancer, som adskiller dem, mener Peter Grimstrup.

Logisk betjening

Men netop i de små nuancer er der også noget positivt at hente, og Peter Grimstrup har fundet flere fortrin:

- Støjniveauet i kabinen er meget lavt, og det er fremragende. Samtidig er støjniveauet også lavt omkring maskinen, og det er absolut også et stort plus.

Komfort har været et af fokuspunkterne i designet af den nye maskine, og på den front er der heller ingen klager fra testpanelet. Førerhuset er pænt og rummeligt, og maskinen er let at komme ind og ud ad.

Bænket i sædet er der et godt udsyn frem og til siderne, og det obligatoriske bakkamera fuldender udsyn 360 grader rundt. Billedet vises på displayet, hvor også maskinens indstillinger kan justeres. Der er ikke touch-skærm, men en enkel menu, som der navigeres rundt i ved hjælp af en drejeknap og et par traditionelle knapper.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg savner egentlig ikke en touch-funktion på displayet. Indstillingen af de forskellige funktioner virker logisk, og det er nemt at betjene, understreger Niels Kristian Andersen.

Monoton brummen

Selve gravearbejdet med ZX210LC-5B er der ikke noget at sætte en finger på, mener testteamet, der havde en kipbar planerskovl monteret på maskinen under testen.

- Maskinen er utrolig behagelig at arbejde med. Den virker stabil i alle situationer, og den udfører de forskellige funktioner let og glidende, mener Niels Kristian Andersen.

Jochi Bahat supplerer:

- Det er helt sikkert en rigtig god maskine, som også er god ved maskinføreren. Den er nem at planere med, og bevægelserne med gravearmen er hurtige. Hydraulikken fungerer perfekt med flere funktioner på én gang.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han har dog også et par kritikpunkter:

- Maskinen er ikke så hurtig ved hejs, og jeg kunne godt ønske mig mere følsomhed og et bedre flow ved knappen til tiltskovlen.

Omvendt har Peter Grimstrup giver topkarakter til rulleknappen til betjeningen af tiltfunktionen. Det er med andre ord en smagssag.

Den nye gravemaskine skal også levere på ydeevnen, og den er der intet at kritisere ved. Motorens monotone brummen ændrer sig ikke hørbart, uanset om den holder i tomgang, under krøjning, eller graveskovlen er dybt begravet i jorden.

Hydraulikken er stærk og pålidelig, og ifølge Peter Grimstrup "så er der ingen, der kan lave gode hydraulikløsninger som Hitachi".

Artiklen fortsætter efter annoncen

Små skønhedspletter

Et gennemgående kritikpunkt ved stort set samtlige PowerGear-tests er instruktionsbogen, og heller ikke Hitachi får lutter smil på den konto. Maskinens basis betjeningsvejledning fylder det samme som en gammeldags telefonbog, men den dækker også over forklaringer til fem (!) gravemaskinmodeller, hvilket i sig selv ikke giver mening. Det er sikkert indført som et praktisk og besparende tiltag, men for den enkelte maskinfører, som kun skal forholde sig til én maskine, er den et dybt suk værd.

Ikke mindst når den suppleres af en ekstra vejledning, når maskinen anvendes som kran, en kvikvejledning omkring regenerering samt en manuel til omprogrammering af forskellige funktioner.

- Der burde bare være én bog til den pågældende maskine. Det ville lette overskueligheden, mener Steffen Skou.

Alt i alt er der tale om en solidt bygget, let betjent og helt igennem pålidelig maskine, som ikke virker det fjerneste udfordret af standard graveopgaver. Den er støjsvag både for føreren og omgivelserne, og så er den komfortabel at arbejde i.

Steffen Skou var karaktermæssigt en af de mest begejstrede for maskinen, men han har også en sidste ting, som ærgrer ham. Testmaskinen var forsynet med centralsmøring, hvilket faldt i alle testernes smag. Det var dog eftermonteret, og udførelsen var Steffen Skou ikke tilfreds med:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Slangeføringen og fastgørelsen hen over bom og gravearm er set lavet bedre i branchen, og så kan jeg ikke forstå, hvorfor man ikke har valgt at føre slangerne i rør. De er fastgjort med mange plaststrips, og selv om det hurtigt kan koste tusindvis af kroner at eftermontere centralsmøring, så havde jeg gerne set det gjort mere elegant end med strips.