Abonnementsartikel

Hydremas 906E fra den nye E-serie er en gennemført maskine, hvor effektivitet og komfort går op i en højere enhed.

Tidligere i år sendte Hydrema sin nye E-serie af grave-/læssemaskiner på markedet. Af de fire nye modeller finder man de største ændringer på modellen 906E, og den sendte vi i hænderne på vores PowerGear testteam.

Den knækstyrede maskine er fortsat kendetegnet ved gravearmens 280 graders svingområde, men der er også kommet nye kendetegn både inde i maskinen og udenfor.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Utrolig effektiv

Der er gået godt en håndfuld år, siden Hydrema sendte D-serien på markedet, og i afløseren, E-serien, er der sket flere ændringer. De nye miljøvenlig Cummins motorer omtalte vi allerede ved den officielle præsentation i februar, og i testen af 906E arbejdede den upåklageligt.

Overordnet er 906E blevet pumpet lidt op på flere punkter. Dens vægt er forøget fra 8.200 kg til 9.200 kg. Samtidig er kapaciteten af læssefunktionen øget til 4.500 kg, og brydekraften på gravearmen er også maksimeret. Alle ændringer virker gennemtænkt, for maskinen fungerer upåklageligt.

- Det er virkelig svært at finde noget negativt at sætte fingeren på. Det er en fantastisk maskine, som er utrolig effektiv. Hydraulikken fungerer perfekt selv ved arbejde med flere funktioner, og der er masser af kraft i maskinen, siger Jochi Bahat.

Voldsom stabil

Gravearmens store svingområde er som tidligere nævnt ikke en ny feature i E-serien, men det virker fortsat rigtig godt.

- Man holder aldrig forkert med maskinen, når man skal anvende gravearmen. Det er helt fantastisk. Er man kommet lidt skævt til stedet, kan man stadigvæk arbejde effektivt, uden at man skal til at manøvrere med hele maskinen, siger Jens Suusgaard.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I den nye udgave er gravearmen blevet løftet en smule, så der er bedre plads til terrænet. Endvidere er både bom og gravearm forsynet med slangebrudsventil.

- De er et stort plus på maskinen, nikker Jens Suusgaard anerkendende.

Uanset hvor vedholdende testteamet prøvede at destabilisere maskinen med ekstreme arbejdspositioner, så var det forgæves.

- Den står ganske enkelt fantastisk på de stive støtteben, fastslår Steffen Skou.

- Maskinen er voldsom stabil, selv om man er løftet helt op på støttebenene. Man kan flytte jord i alle stillinger, uden at balancen påvirkes. Det er meget imponerende, supplerer Jens Suusgaard.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kongen af byggepladsen

I førerhuset har interiøret fået en ny omgang plast, og det skal ikke opfattes negativt. Knapper og kontakter er i softtouch keypad-paneler, og er placeret inden for fin rækkevidde i blandt andet stolper og armlæn. Støjniveauet i den gummiophængte kabine er begrænset til 66 dB.

- Det er nemt at rengøre kabinen, hvor man i øvrigt hurtigt kommer til at føle sig som kongen af byggepladsen, smiler Jens Suusgaard.

Kabinen får topkarakter på alle punkter, hvilket er første gang i PowerGears historie.

- Komforten er fantastisk. Maskinen har mange finesser, som kan indstilles, og trods de mange muligheder, som ofte hurtigt kan blive uoverskuelige, er det nemt at betjene, hvilket gør den meget brugervenlig. Og så "dur" den bare at arbejde med. Der er ikke noget med at rive hårdt i rattet eller joysticks. Det fungerer, siger Steffen Skou.

- Tidligere synes jeg, at maskinens joysticks har været for følsomme at arbejde med, men nu er de helt perfekte, mener Jochi Bahat.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Frontkamera gør stor forskel

E-seriens vokseværk giver dog samtidig en udfordring for maskinføreren, og dermed også Hydremas udviklingsafdeling. I sit præsentationsmateriale for E-serien omtaler producenten selv den "nye store elegante motorhjelm". Den er også flot og fastholder designlinjerne fra resten af maskinen, men testteamet ser udfordringer på grund af motorhjelmens højde og de store skærme på forhjulene.

- Udsynet gennem forruden til frontskovlen er mindre godt. Det ville være meget svært at se noget, hvis det ikke havde været for kameraet i fronten, siger Jochi Bahat.

Hydrema har nemlig udstyret den testede 906E med et lille kamera øverst i gitteret på fronten, som skal give maskinføreren det udsyn til læsseskovl eller pallegafler, som motorhjelmen begrænser.

- Uden kamera er det meget svært at se frontskovlen eller pallegaflerne. Frontkameraet er en rigtig fin løsning, som vil undgå mange skader, siger Jens Suusgaard.

Steffen Skou har hæftet sig ved endnu en detalje i forhold til udsynet. En detalje, som gør ham rigtig glad:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Maskinen giver mulighed for at forudstille og returstille skovlens vinkel. Sammen med skovlindikatoren ved motorhjelmen afhjælper det problemet.

Husk prisen

Samlet set er testresultatet af 906E meget vellykket. Ingen i testteamet fandt anvendelse af den laveste karakter på nogle af testpunkterne, og hvis man i artiklen leder efter de store kritikpunkter, så finder man dem ikke. Det er ikke fordi, spørgsmålene ikke er blevet stillet, men testteamet har ganske enkelt ikke fundet noget, der er værd at hæfte sig ved.

Det skulle måske være prisen. Listeprisen er 1.200.000 kroner, hvilket er noget mere end modeller hos konkurrerende mærker. Prisen er ikke et testparameter, men den er alligevel værd at notere sig som potentiel køber. Den bør dog ikke skræmme interesserede væk, mener Steffen Skou:

- Jeg vil mene, at den ikke mister mere pr. kørt time end andre grave-/læssemaskiner. Man betaler en højere pris, første gang man investerer, men man får også en højere gensalgspris, når den skal skiftes ud.

Jochi Bahat supplerer:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Andre maskiner kører lige så godt, men de er slet ikke så effektive. Sideforskydningen og knækstyringen er exceptionel god. Jeg har ikke prøvet nogen lignende maskine, som matcher den.