Abonnementsartikel

Hitachi-gravemaskiner arbejder under vandoverfladen ved etableringen af et nyt parkeringsanlæg.

NCC Construction Danmark er netop nu i gang med at løse en usædvanlig byggeopgave: Etableringen af en ny parkeringskælder med tre dæk og plads til 500 personbiler - placeret under Kvæsthusmolen i Københavns Havn, tæt ved Skuespilhuset.

- Konstruktionen af p-kælderen starter med, at der skal graves 90.000 kubikmeter jord ud. Derfor har vi rammet en ny spuns udenpå den eksisterende, inden der skal graves 12 meter ned i den "kasse", der er skabt, fortæller Jørn Koopmann Johansen, equipment manager hos NCC.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det svarer til 10 meter under vandoverfladen, og det er specielt, at vi fra vores gravemaskiner kan kigge op og se, at der ligger et skib langs kanten. Dér får man vanddimensionen med og forstår virkelig, hvor dybt der skal graves ned, siger Jørn Koopmann Johansen til H.P. Entreprenørmaskiner, der har leveret fire gravemaskiner til opgaven.

Fra 20 til 30 tons

NCC har valgt at investere i fire nye Hitachi: én ZX210LC, to ZX250LC og én ZX290LC - henholdsvis i størrelserne 20, 26 og 30 tons. Virksomheden har forud for investeringen gennemført en budrunde ud fra præcise kravspecifikationer.

Processen omfattede også vurderinger af, hvor meget arbejde, der kan forventes at være til de pågældende gravemaskiner i de kommende år.

Læs også: 100.000 tons jord ad vandvejen

Se også: Video: Hitachi i fugleperspeltiv

Artiklen fortsætter efter annoncen

Må ikke holde stille

Ud over anskaffelsesprisen blev investeringen også afgjort af maskinernes praktiske egenskaber. Endelig vurderede man omkostningerne, når maskinen er leveret, samt hvilken service NCC kan være sikker på at få i det daglige. For gravemaskinerne må aldrig holde stille.

- Tidsplanen på Kvæsthusprojektet er stram. Vi graver jorden op, lemper den hen til en kran, som grabber ned og løfter den op i et skib. Det skal fyldes hver dag og sejle til Køge Jorddepot - og hvad koster det lige, hvis vi må holde stille, og skibet skal sejle halvfyldt af sted, spørger Jørn Koopmann Johansen.

- Det betyder, at service på maskinerne skal foregå på fredage efter klokken 12 eller i weekenden. Samtidig skal vi være sikre på, at vi kan få effektiv hjælp, hvis der er brug for reservedele eller en akut reparation. Her har HP Entreprenørmaskiner flere gange vist, at de er parate til at gøre noget ekstra for at holde os kørende - og det har stor betydning, fortæller Jørn Koopmann Johansen til HP Entreprenørmaskiner.