Abonnementsartikel

En stor hollandsk entreprenørkoncern tilbyder med dansk patent at udføre kystsikring på Vestkysten - med garanti.

I årevis har Poul Jakobsen fra Skagen Innovations Center (SIC) forsøgt at overbevise de danske myndigheder om, at indsatsen for at forsvare Vestkysten med sandfodring ikke bare er spildt, men har været en total fiasko.

Tallene viser nemlig, at på den såkaldte "Fællesstrækning" - 110 kilometer mellem Agger Tange og Nymindegab - har staten i løbet af 28 år brugt cirka 2 milliarder kroner på, at der er forsvundet 53 millioner kubikmeter sand - ud over de cirka 59 millioner kubikmeter sand, der er tilført med sandfodring. Det svarer til et minus på cirka 190 procent.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tallene fremgår af det bilagsmateriale, der er tilsendt Folketingets Transportudvalg, inden Poul Jakobsen i morgen torsdag skal i foretræde i Folketinget, hvor han kan præsentere et tilbud fra den hollandske gigantkoncern BAM om at løse opgaven ved anvendelse af "intelligent kystbeskyttelse" - Ecobeach-systemet, som er baseret på SIC-patentet.

Kæmpe firma

Det hollandske firma, der har en årlig omsætning i størrelsesordenen 50 milliarder kroner og 25.000 ansatte, er endda parate til at udstede en 100 procent garanti for, at erosionen stoppes på den jyske vestkyst, samt at staten samtidig kan spare cirka 100 millioner kroner årligt.

Ifølge Poul Jakobsen har Kystdirektoratet via Cowi Consult fået en rapport, som foreslår, at sandfodringen på den jyske vestkyst reduceres til 1,7 millioner kubikmeter sand årligt. Havet skal således have lov til at tage 2,3 millioner kubikmeter af den jyske vestkyst årligt:

- Vestkysten kollapser totalt, siger Poul Jakobsen, der vil have myndighederne til øjeblikkelig at stoppe den påtænkte licitation af oprensning og sandfodring på vestkysten.

Ingen tilladelse

Han peger i bilagsmaterialet til Folketingets Transportudvalg på, at Kystdirektoratet reelt ikke har nogen gyldige råstofindvindingstilladelser og derfor ikke kan udbyde sandfodring på den jyske vestkyst, bortset fra oprensning af sejlrenderne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

SIC tilbyder i stedet at standse erosionen på den jyske vestkyst ved at stabilisere sandet med det patenterede PEM system til en pris af 36,0 millioner kroner årligt.

SIC har samtidig anbefalet, at Kystdirektoratet i Kina køber en ny sandsuger med en kapacitet på 3000 kubikmeter og en årlig produktion op til fem millioner kubikmeter. Derved kan to af Kystdirektoratets gamle sandsugere skrottes, idet den nye sandsuger har en lastekapacitet på 3000 kubikmeter og koster 85 millioner kroner.

Sandsugeren skal sikre den nødvendige vedligeholdelse af sejlrenderne på Vestkysten, og resultatet er, at prisen på oprensning og sandfodring reduceres til cirka 5 kroner pr. kubikmeter, hvis KDI vil samarbejde om sandsugeren med SIC eller BAM.

Testanlæg

Poul Jakobsen siger til MASKIN|teknik, at BAM er så overbevist om, at de kan løfte opgaven for de 36 millioner kroner, at man tilbyder en kompensation på 75 millioner kroner, hvis ikke det lykkes:

- BAM har sammen med de hollandske kystmyndigheder haft en testinstallation, og det har været en succes. BAM er et stort internationalt firma, så man skal ikke påstå, at de ikke kan løse opgaven. Kystdirektoratet må erkende, at de ikke har magtet det. De har i 28 år købt ekstern sandfodring til en pris af cirka 40-50 kroner pr. kubikmeter, men det har ikke reddet Vestkysten. Den pris kan nedbringes til 5 kroner pr. kubikmeter, og så virker det, fortæller Poul Jakobsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Alt at vinde

Venstres medlem af Transportudvalget, Flemming Damgaard-Larsen, der har fulgt sagens udvikling gennem flere år og tidligere har sat Poul Jakobsens patenterede metode på den politiske dagsorden, siger til MASKIN|teknik, at han synes, at Kystdirektoratet bør give det hollandske tilbud en chance:

- Man har jo alt at vinde og intet at tabe. Man kan jo altid, hvis det viser sig, at hollænderne ikke lever op til aftalen, genoptage sandfodringen. Men det er op til ministeren og de berørte kommuner at afgøre, om de er parate til at gøre brug af ny teknologi, siger Flemming Damgaard-Larsen, der er blandt de politikere, som vil være til stede ved foretrædet i Transportudvalget.