Abonnementsartikel

På nuværende tidspunkt tester Valtra en ny knækstyret X-serie af traktorer, som forventes til Danmark i 2015.

Efter en pause i Valtras produktion af knækstyrede traktorer har producenten nu afsløret, at der i slutningen af 2014 starter en ny produktion. Den nye serie kommer til at hedde XN, og bliver en valgmulighed på Valtra N Unlimited serien.

Den nye serie byder dog på en helt ny mulighed, som ikke tidligere har været muligt, idet traktoren ikke kun er knækstyret, men også drejer på forakslen som en traditionel traktor.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kører i dog-walk

At forakslen stadig kan dreje, giver en ekstrem lille venderadius, men det gør også, at traktoren er i stand til at kører i dog-walk med kun ét hjul i hvert spor.

Det betyder blandt andet, at læssearbejdet kan foregå helt parallelt langs husmure og lignende med skovl og kost.

Der er en automatisk styring af forholdet mellem knækstyring og forakslen, så traktoren vil dreje på forakslen ved høje hastigheder og dreje knækleddet med ved lavere hastigheder. Chaufføren har fra førersædet også mulighed for at styre forholdet mellem knækleddet og forakslens drejevinkel.

Tilbydes til N-serien

På nuværende tidspunkt køres de sidste test på den nye XN-serie, og produktionen forventes at blive startet op i slutningen af 2014, og de første traktorer kan sandsynligvis leveres i starten af 2015.

X-modellerne tilbydes til den firecylindret trinløse N-modelserie med modelbetegnelserne N123, N143 og N163, som strækker sig fra 123 til 177 hestekræfter med boost.

Artiklen fortsætter efter annoncen

X-modellerne bliver et tilvalg under Unlimited-paraplyen, som omfatter en lang række af fabriksmonteret ekstraudstyr tilvalg til den specifikke traktormodel der købes.

På topmodellen N163 bliver akselafstanden 60 centimeter længere, og traktoren bliver 300 kg tungere. Vægtfordelingen bliver meget ideel med 45 procent på forakslen og 55 procent på bagakselen.

Desuden kan der tilvalges udstyr, som de øvrige Valtra modeller har, hvilket betyder brændstoftank i stål til skovbrug, og SVC-kabinen, hvor den seks-stolpede kabine er skiftet ud med én med kun fem stolper, hvilket giver én stor siderude i højre side af traktoren.

Hurtigere læssearbejde

At Valtra nu er tilbage med den knækstyrede traktor, skyldes flere ting. Blandt andet har den nye opbygning af Valtra traktorer med støbt forakselophæng direkte på motorblokken gjort det langt billigere at skille traktoren ad på midten for at indsætte et knækled.

Valtra peger også på undersøgelser, der viser, at læssearbejdet er 35 til 40 procent hurtigere med knækleddet.