Abonnementsartikel

Hitachis ZW220-5B præsterer på et stabilt niveau.

Nogle gange skal man vente lidt med at drage en konklusion. Det er Hitachis nye ZW220-5B gummihjulslæsser et godt bevis på. Ved første øjekast imponerede den ikke umiddelbart PowerGears testkørere. Efter en hurtig testkørsel i silende regnvejr var indtrykket således en acceptabel maskine, som dog på ingen måde skilte sig ud fra mængden.

Heldigvis gik de dagen derpå ind til en mere grundig test med et åbent sind, og efter for alvor at have prøvet den af, blev gloserne straks mere positive. Beskrivelser som stabil maskine, god tippelast, fantastisk brydekraft er et par af eksemplerne - men der er naturligvis også punkter, hvor der er plads til forbedringer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hitachis ZW220-5B er for ganske nyligt blevet introduceret til det danske marked, og de første modeller er allerede ude og køre ved kunder. Motoren er en 6,7 liters sekscylindret turbomotor af fabrikatet Cummins, som yder 194 hestekræfter, og maskinens arbejdsvægt lander på 18 tons.

Bakkamera i topklasse

Inde i kabinen er der flere fine detaljer. Adgangsforholdene og pladsen er, som de bør være, og betjeningen får også positive bemærkninger med på vejen.

- Instrumenterne sidder lige i øjet. Man har dem lige foran sig, og det er rigtigt fint. Displayet viser de funktioner, man har behov for, og det er lige til at navigere i, lyder det fra Peter Grimstrup, mens kollegaen Niels Kristian Andersen bemærker, at rattet blokerer for lidt af udsynet til displayet.

Når vi nu er ved det der med udsynet, så kniber det lidt med at kunne se, hvad der foregår nede foran maskinen.

- Jeg tror ikke, det er maskinen, man skal rette ret meget grus af med, for udsynet fortil er ikke helt optimalt, konstaterer Peter Grimstrup.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er dog det eneste kritikpunkt i forhold til oversigten fra kabinen. Begge testkørere er således enige om, at udsyn til både siderne og bagud er, som det skal være - og bakkameraet bliver ligefrem kaldt fremragende, da det giver overblik helt tæt ind til bagenden.

- Jeg vil gå så langt som at sige, at jeg ikke har set det bedre. Man kan faktisk se lidt af ballastklodsen, forklarer Niels Kristian Andersen.

Værd at nævne om kabinen er også, at den er udstyret med en køleboks til madpakken, og det er noget, et par erfarne maskinførere sætter pris på.

Flowkontrol

Førerkomfort er vigtig, men maskinen er først og fremmest et arbejdsredskab, der skal kunne løse tunge læsseopgaver. Her falder Hitachis nye læsser på ingen måde igennem.

- Den har en rigtig god tippelast og skal provokeres rigtigt meget, før den løfter bagenden her i vores tunge, finkornede materiale. Den har også en fantastisk brydekraft. Det lykkedes mig ikke at klemme skovlen så langt ind i materialet, at den ikke kunne lukke, siger Niels Kristian Andersen, som også er overrasket over, hvor godt maskinen står fast.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Selv fremhæver Hitachi hydraulikken som et stort fokuspunkt. Netop i forhold til det hydrauliske er der især én detalje, der begejstrer Niels Kristian Andersen, og det er den såkaldte flowkontrol.

- Detaljen med flowkontrollen er rigtig lækker. Det betyder, at den kan indstilles til selv at stoppe ved en vis højde ved sænkning, og det sker jævnt og blødt, forklarer han. Han fremhæver samtidigt, at løftehøjden er, som den bør være, hvilket blev afprøvet ved at læsse en dumper af flere omgange.

Små detaljer

PowerGears testteam har noget nær ideelle forhold at teste maskinerne under, som også byder på bakker, de kan køre op ad med skovlen fuld af jord. Det betød, at gummihjulslæsseren fra Hitachi kunne få lov til at vise, hvad den kan under belastning.

- Den trækker virkelig godt på stejle opkørsler, når underbunden er fast. På løs jord går den noget død, men kommer op uden hjulslip, konkluderer Peter Grimstrup, som imidlertid ikke er videre imponeret af hydraulikaffjedringen.

Der er som sagt små ting, der kunne være lavet anderledes. Her peger især Peter Grimstrup på et par detaljer, som kunne være løst nemt og billigt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det koster jo ikke meget lige at lave nogle LED-lys, til når man åbner motorhjelmen, og man kunne også godt have en knap til automatisk åbning af hjelmen. Og sådan noget som justerbare sidespejle mangler man også lidt, fortæller han.

Det forpurrer dog ikke det store billede, og både Peter Grimstrup og Niels Kristian Andersen konkluderer, at der er tale om en fin maskine, der ikke falder igennem - hvilket også afspejles i bedømmelserne.