Abonnementsartikel

Tyverisikring med gps er efterhånden meget brugt, men nu er der et helt lavteknologisk alternativ på markedet.

I disse højteknologiske tider, hvor gps-overvågning af materiel er den mest gangbare løsning, kan det umiddelbart virke malplaceret at begynde at sælge tyverisikring, som er ret lavteknologisk. Det afskrækker dog ikke Ole Dalgaard fra virksomheden Effektiv. Han har nemlig sat sig for at sælge låsesystemet EMS på det danske marked, som skal forhindre entreprenørmaskiner i at blive stjålet.

- Grundprincippet er, at man låser maskinen fast i stedet for at forsøge at finde den med gps, når den først er stjålet, forklarer Ole Dalgaard om konceptet. der i øvrigt har ikke mindre end 20 år på bagen på det engelske marked.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tilbage til rødderne

Faktisk er det med noget af en forsinkelse, at Ole Dalgaard nu lancerer systemet i Danmark.

- Jeg var ved at forsøge mig med konceptet for 15-18 år siden. Men så kastede jeg mig ud i at lege opfidender, for jeg var sikker på, det ville gøre mig til multimillionær. Der blev jeg så klogere, griner Ole Dalgaard. Så efter en længere dvale har han nu genoptaget kontakten med de engelske producenter af låsesystemerne.

Entreprenørbranchen er på ingen måde et nyt område for den garvede sælger. Han begyndte nemlig at sælge entreprenørmaskiner tilbage i 1974, og det fortsatte han med mange år frem. Derfor ved han også godt, hvordan branchen fungerer. Og selv om hans nuværende virksomhed har læderplejemidler som sit hovedfokus, var springet ud i at sælge låsesystemet på ingen måde svært.

- Det er sådan med gamle cirkusheste, at når musikken først spiller, så vågner de op til dåd, siger Ole Dalgaard og tilføjer:

- Det er jo en utroligt spændende branche, og nu har jeg muligheden for at være lidt med igen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kører i ring

EMS står ganske enkelt for Effektiv Maskin Sikring. Til entreprenørmaskiner arbejder Ole Dalgaard med tre forskellige systemer - hvor de to dog ikke adskiller sig synderligt fra hinanden. Det drejer sig nemlig om et låsebeslag, der sættes på maskiner med henholdsvis gummibånd eller stålbånd. Det tredje system er derimod rettet mod hydraulisk styrede maskiner på hjul.

Fællesnævneren er, at låsen skal gøre det stort set umuligt for tyven at gå ind på byggepladsen og køre maskinen væk - eller op på en trailer.

- Hvis vi nu tager en minigraver som eksempel, så er det som regel nok at sætte beslaget på det ene bånd. Så kan den kun køre i ring som en karrusel, og det kan man jo ikke bruge til noget, forklarer Ole Dalgaard.

Låsesystemet til hjulmaskiner har stort set den samme effekt.

- Cylinderlåsen kan monteres på alt fra traktorer til læssemaskiner - og til de fleste fabrikater. Den låser simpelthen den ene cylinder fast i yderstilling, så maskinen igen kun kan køre i ring - og derfor kommer den ikke nogen steder, lyder det fra Ole Dalgaard. Han fortæller videre, at cylinderlåsen monteres på selve stempelstangen, og for at den ikke skal blive skadet, er låsesystemet belagt med en slags plastcoating.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dyrt når skaden er sket

Ole Dalgaard er naturligvis ikke i tvivl om, at produktet har sin berettigelse - trods de mange teknologiske løsninger.

- Idéen er jo, at man skal undgå, at maskinen bliver stjålet, hvorimod en maskine med gps-sporing sagtens kan blive stjålet. Forestil dig, at du kommer ud på pladsen mandag morgen, og så er maskinerne væk. Når sådan noget sker, er det jo nærmest en naturlov, at det er, når man har aller mest travlt. Så står de ansatte uden noget at lave, og inden der er skaffet nye maskiner, eller de stjålede maskiner er fundet, er det allerede kommet til at koste en forfærdelig masse. Det er jo det, man skal undgå, fortæller han.

Han har i øvrigt ikke den helt store fidus til gps-sporing.

- En amatør vil måske ikke finde gps-trackeren, men en proffessionel finder den lige med det samme, siger han.

Ren isenkram

Til spørgsmålet om, hvorvidt tyvene ikke bare kan skære låsen op, lyder det skråsikkert:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er ren isenkram, som er næsten umulig at få op. Og hængelåsen er virkelig noget, der dur.

Ole Dalgaard er naturligvis også parrat til at uddybe den påstand.

- Det kan selvfølgelig lade sig gøre at skære låsen op. Men det er et fandes arbejde. For det første skal du have én til at holde låsen fast, og det næste problem bliver så, at vinkelsliberen næsten med sikkerhed vil hakke sig fast. Det får klingen til sprænge, og så kan man komme meget galt afsted. Det er derfor utroligt besværligt - og farligt - at skære låsen op, forklarer han.

Næste punkt på dagsordnen bliver at overbevise forsikringsselskaberne om låsenes værd - men der er Ole Dalgaard nu meget fortrøstningsfuld.

- Forsikringsselskaberne er meget interesserede. Jeg skal have nogle møder med dem, så vi kan snakke om konceptet, fortæller han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Produktet har været solgt i England i 20 år nu, så noget tyder på, det er noget, der virker. Det er jo i grunden også den bedste test, man kan forestille sig, når man kan se, at noget virker i praksis, slutter han af.

Skåner cylinderen

Låsesystemet EMS har ikke været på markedet i så forfærdeligt lang tid. Alligevel er de første kunder begyndt at vise sin interesse - og deriblandt fider man Morten Høberg Sonasson.

Han er maskinansvarlig ved Hoffmann A/S, hvilket vil sige, at det også er hans ansvar at investere i løsninger, der skal forebygge tyveri.

Der var specielt én detalje, der fangede hans opmærksomhed.

- Vi har købt to låsesystemer til gummihjulsmaskiner. Det, jeg faldt for, var den beskyttende belægning, der er på den del, der skal på cylinderen, lyder det fra Morten Høberg Sonasson.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Og så er selve låsen ikke rigtigt til at komme til, og derfor er det sværere at bryde den op, fortsætter han.

Hoffmann A/S har i øvrigt også sporingsenheder på sine maskiner, men Morten Høberg Sonasson mener ikke altid, det er tilstrækkeligt.

- De kan jo lynhurtigt finde ud af, hvor sporingen sidder henne, og så afmonterer de den bare, fortæller han.

Det var i øvrigt en uheldig oplevelse, der krævede promte reaktion, som gav ham det sidste skub i forhold til investeringen.

- Vi havde en episode i Gentofte, hvor alle nøglerne en dag var blevet stjålet. Så vidste vi jo naturligvis, at de ville komme igen efter maskinerne, og derfor fik vi travlt med at sikre dem. Det var i den forbindelse, vi købte låsesystemerne, forklarer han.