Abonnementsartikel

Første nye Liebherr-slæbeskovlsmaskine med til anlæg af ny jernbane - med et specielt styringssystem i kabinen.

Arbejdet med at anlægge den nye elektrificerede jernbane mellem København og Ringsted behøver ikke at gå i stå, fordi maskinføreren på en af de helt store maskiner i projektet skulle få en sygedag. Danmarks første Lebherr HS 8100HD slæbeskovlsmaskine kan fjernstyres fra fabrikken i Østrig og såmænd arbejde helt uden operatør i kabinen.

- Det vælger M. J. Eriksson nu nok ikke at gøre. I givet fald kan en kollega overtage styringen af den cirka 100 tons slæbeskovlsmaskine. Men det er naturligvis en yderligere betryggelse, at fabrikken kan koble sig direkte på maskinens system og foretage fejlfinding, hvis der opstår problemer. Mulighederne begrænser sig så ikke blot til fejlfinding og udbedring af fejl. Maskinen kan også styres med remote-control, fortæller salgschef Leif Rudebeck Petersen hos Johs. Møllers Maskiner A/S.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er Johs. Møllers Maskiner A/S, der er dansk importør og forhandler af de tyske Liebherr-entreprenørmaskiner, og som har leveret første eksemplar af HS 8100HD til entreprenørvirksomheden M. J. Eriksson A/S.

Mindre motor - mere power

I første omgang er nye slæbeskovls-kæmpe sat i sving med at fjerne store mængder jord ved en sø ved Lellinge vest for Køge. Liebherr HS 8100HD har en 29 meter lang udlægger og graver med en 3,5 kubikmeter skovl.

- Slæbeskovlsmaskinen er udstyret med Liebherrs nyeste Litronic Control System. Det betyder blandt andet, at den arbejder med en mindre dieselmotor end sin forgænger. Liebherr-motoren yder 523 hk ved blot 1700 omdrejninger, hvor den tidligere model havde 544 hk ved 1900 omdrejninger. Det sikrer både et væsentligt mindre brændstofforbrug og mindre støj. Men uden at det går ud over trækkraften på spillene. Tværtimod er hastighed og trækkraft på spillene forøget ved hjælp af den nye elektroniske styring, forklarer salgschef Leif Rudebeck Petersen.

Som på en Porsche

Det avancerede Interlock-system medfører også, at maskinføreren blot skal aktivere en kontakt for elektronisk at styre hastigheden på begge spil, når skovlen skal tømmes.

- Når maskinens motortemperatur stiger, åbnes lågerne til motoren automatisk, så der bliver forøget luftgennemstrømning. Det er lidt lige som hækspoilerne på en Porsche - uden sammenligning i øvrigt, siger Leif Rudebeck Petersen.