Abonnementsartikel

Bobcats E20 minigraver holder et højt bundniveau, hvor der dog også er plads til forbedringer.

Under Agromek 2014 præsenterede Svenningsens to nye Bobcat minigravere omkring de to tons. E19 var den konventionelle maskine med kabine og lang gravearm, men E20 var den helt store nyhed, idet den ikke bare var en zero tail maskine, men en zero house maskine hvor hele huset holder sig inden for bælterne.

E20 sendte vi i hænderne på vores testteam hos Byggetek i Ulfborg, og det overordnede indtryk derfra er en godkendt minigraver, som overrasker positivt, men som også får et par bemærkninger med fra den anden side af spektret.

Artiklen fortsætter efter annoncen

God stabilitet

Bobcat E20 udmærker sig allerede på den fysiske udformning. Blandt andet er minigraveren udstyret med en ny og forstærket bundramme, og slanger og rør er ført ind i bommen for bedre beskyttelse.

- Den skjulte rørføring i bommen er et godt tiltag. Det gør det sværere at ødelægge en slange, nikker Niels Kristian Andersen anerkendende.

Dozerbladet er forlænget og fremrykket, og dozerfunktionen får samlet betegnelsen fremragende. Vibrationerne ved kørsel er begrænsede, og der er heller ikke meget støj fra undervognen. Stabiliteten hele vejen rundt er der heller ikke nogen problemer med.

- De udskydelige bælter gør maskinen 20 centimeter bredere til hver side og øger stabiliteten. Men selv ved tilbagetrukket undervogn er maskinen stabil, konstaterer Niels Kristian Andersen.

Samlet får undervognen karakteren ?god?, og det er generelt med en pil op.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Bobcat E20 rummer i øvrigt den feature, at kabinen kan løftes af. Ved at fjerne fire bolte kan hele kabinen løftes af ved hjælp af to løfteøjer på tagets forreste højre hjørne og bagerste venstre hjørne.

For meget støj

Selve førerhuset har fået mere indgangsplads og et godt sæde. Der er godt med plads i den kompakte maskine, som sin størrelse til trods ikke har problemer med at rumme en voksen mand.

- Der er masser af plads i kabinen, og det er jeg den rette til at bedømme, mener Peter Grimstrup.

- Man lukker kabinedøren, trækker sikkerhedshåndtaget ned, fat i joystickene og så er man køreklar. Det er en behagelig følelse at sidde i kabinen, og adgangsforholdene er gode. Det fungerer ganske enkelt godt, konstaterer Niels Kristian Andersen.

Pladsforholdene får topkarakteren. Så langt er testteamet enige, men det bliver ikke ved. Jens Suusgaard er ikke tilfreds med støjniveauet i kabinen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Der er for meget støj og resonans til mig. Det kommer fra motoren, og det kunne måske løses ved at forlænge udstødningsrøret en smule. Lige nu kommer lyden ud under maskinen, og det giver - efter min mening - for meget støj i kabinen, mener han og giver punktet bundkarakter.

Både Niels Kristian Andersen og Peter Grimstrup ser lidt mildere på støjniveauet.

- Støjen i kabinen er rigelig høj, men det er dog nok som andre små kompakte maskiner, siger Peter Grimstrup.

Begge har de giver punktet karakteren ?god?, og derfor ender den samlede vurdering på det niveau.

Den udskældte motor får dog også rosende ord med på vejen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Den yder 13 hk, og det er utroligt, hvad Bobcat har fået ud af sådan en lille motor, siger Niels Kristian Andersen.

Ros for udsyn

Joystickkontrol er også forbedret, men forbedringerne opfattes forskelligt i testteamet. Peter Grimstrup og Niels Kristian Andersen giver joystickets følsomhed topkarakter, men Jens Suusgaard er helt i den anden grøft, og derfor må den forbedrede feature nøjes med en samlet middelkarakter.

Dog er alle testere enige om, at udsynet er fremragende hele vejen rundt. Til alle siderne scorer E20 topkarakter for førerens udsyn, og som Niels Kristian Andersen bemærker ved kig til både høje og venstre side:

- Man kan ligefrem se den bagerste del af larvebåndene.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Mens man sidder og kigger rundt under arbejdet, falder øjnene ikke på instrumentpanelet. Det kan de såmænd heller ikke, for det meste af instrumenteringen er skjult under højre arms armlæn under arbejdet. Der er ingen instrumentering i A-stolperne.

- Det er prisen for, at førerhuset kan løftes af. Det er ikke i orden, for man opdager ikke, hvis en rød lampe begynder at lyse, mener Peter Grimstrup.

Han har givet instrumenternes placering og aflæselighed bundkarakter, men middelkarakterer fra Jens Suusgaard og Niels Kristian Andersen sikrer maskinen ?god? for de to punkter.

Fin i byerne

Overordnet set er Bobcat E20 et positivt bekendtskab - trods sine små mangler.

- Det er en meget snild maskine, som er let at komme rundt med, og som har en god læssehøjde. Jeg mener, den vil være rigtig fin til kloakopgaver i byen og til nedgravning af diverse forsyningsledninger, mener Jens Suusgaard.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Maskinen overrasker mig positivt. Den er behagelig at opholde sig i, og maskinen arbejder godt med alle hydrauliske funktioner, tilføjer Niels Kristian Andersen.

- Det er en lille, meget fin og kompakt maskine. Det er sjældent at se en minigraver med så godt et udsyn, konkluderer Peter Grimstrup.

Maskinen blev desværre leveret til test uden tiltskovl, så det element må vi se bort fra. Men som basal minigraver består E20 testen problemfrit. Den får ikke for alvor testteamet til at hive de store positive gloser frem, men et højt bundniveau sikrer den karakteren ?god? over næsten hele linjen suppleret af flere ?fremragende?.