Abonnementsartikel

Indkøbet af en ny Komatsu dozer sparer entreprenør Sejer Pedersen for 15.000 liter diesel om året.

Et halveret brændstofforbrug og en besparelse på 15.000 liter diesel om året er snak, det er til at forstå for en entreprenør med mange maskiner i flåden. Og i dag er entreprenør Sejer Pedersen i Vildbjeg ved Herning da også glad for, at valgte at lytte til sin maskinfører Allan E. Larsen, da der skulle købes ny dozer. Maskinføreren havde nemlig en forkærlighed for Komatsu, og ønsket var derfor, at der blev skiftet fra "det sædvanlige" til en Komatsu dozer.

- Det er jo maskinføreren, der bestemmer. Jeg skal bare betale. Så vi måtte jo have en Komatsu. Efterfølgende må jeg så erkende, at jeg er blevet særdeles positivt overrasket. Ikke mindst over den ganske markante besparelse på brændstoffet. Vi skal være hurtigst, bedst og billigst til at flytte mest mulig jord. Det har Komatsu-dozeren vist sig at være rigtig god til, siger Sejer Pedersen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Førhen havde Sejer Pedersen et brændstofforbrug med andre dozere på omkring 50 liter i timen, men med den nye Komatsu D65PX-17 dozer er forbruget nede på mellem 22 og 26 liter i timen.

Flere bassiner

Netop i øjeblikket arbejder både Allan E. Larsen og Komatsu D65PX-17 med at flytte rigtig meget jord i forbindelse med en stor udvidelse af Herning Svømmehal. Den eksisterende svømmehal skal udvides med et nyt 50 meter-bassin samt to bassiner til undervisning. Herning-firmaet C. C. Contractor har hovedentreprisen på projektet til 65 millioner kroner, og Sejer Pedersen A/S klarer alt jordarbejde, kloak og belægning.

- Vi begyndte arbejdet med udvidelsen af svømmehallen i starten af december og fortsætter hen over sommeren, så der kan holdes officiel åbning til efteråret, fortæller Sejer Pedersen.

Dozer dobbelt mængde

Da Vildbjerg-entreprenøren modtog den nye dozer fra den danske Komatsu-importør, Scantruck A/S i Skive, var det i en udvidet version i forhold til standardmodellen fra fabrikken.

- Dozere til andre lande er ikke bygget med sideudvidelser på dozerbladet, som det er tilfældet på Komatsu'en. Samtidig er dozerbladet forhøjet med 20 centimeter. Det betyder, at vi flytter dobbelt så meget jord, som det ellers ville være muligt. Det kræver en opdatering af styreboksen til gearskiftet. Og det fungerer godt, så dozeren kører utrolig godt, siger maskinfører Allan E. Larsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- I min verden findes der kun to rigtige dozere. Nemlig Caterpillar og Komatsu. Nu prøver vi så Komatsu, og det er en rigtig positiv oplevelse. Foruden at maskinføreren vender tommelen opad for maskinen, er jeg imponeret over det høje serviceniveau, vi har mødt hos Scantruck. Både igangsætning og opfølgning har været i top, og det gør det naturligvis meget nemmere at debutere med Komatsu efter 13 år som rent entreprenørfirma, siger Sejer Pedersen.

Komatsu D65PX-17 er udstyret med en Komatsu SAA6D114E-5 motor, som sikrer masser af kræfter til dozer-arbejdet. Der gemmer sig ikke færre end 219 hk under motorhjelmen på den 23 tons tunge maskine.