Abonnementsartikel

Hos svenske Ljungby Maskin rykker komfort og kraft i en gummihjulslæsser op i ikke ringere end verdensklasse.

Det er som en ferie, man ikke vil hjem fra. Efter to dages PowerGear-test med svenske Ljungbys nye L15 gummiged, er det svært at dreje tændingsnøglen og holde fyraften.

Fra 2015 kan Ljungby tilbyde aktiv kabineaffjedring i fire punkter under kabinen. Det er netop sådan en maskine, vi har fået til rådighed i denne udgave af PowerGear, hvor vi er af sted med den 15 tons tunge model. Vores glæde skyldes først og fremmest Ljungbys nye kabineaffjedring, men helt generelt skærer den svenske kvalitet klart igennem på den gule maskine fra ende til anden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er kun små ting, som producenten i vores øjne skal rette til.

Komfort i særklasse

Den aktive kabineaffjedring har flere fordele for chaufføren. Jeg har mulighed for manuelt at justere aggressiviteten fra 0 til 100 procent, og ved 100 procent bliver jeg faktisk en smule søsyg ved kørsel i geden. Det bevidner om virkelig funktionel kabineaffjedring, og jeg tilbringer de to dags test med en aggressivitet på omkring de 50.

Ved kørsel med høj hastighed og med læs i skovlen kan jeg ikke mærke selv de kraftige opbremsninger, og også arm og skovl holdes i ro. Med kraftige affjedring i armen hæves armen, mens der bremses, og der sættes tryk på kabineaffjedringen. Selv bagenden af gummigeden forbliver på jorden. Det er virkelig en fornøjelse.

Den hydrauliske affjedring fungerer også rigtig godt ved læsning i fuld højde, hvor affjedringen tipper kabinen tilbage, så chaufføren bedre kan se toppen af skovlen i fuld højde.

Komforten forstærkes af et lydniveau på kun 58 dB(A) i tomgang med blæserne slukket, og på 70 dB(A) med blæserne på fuld styrke. På landevejen med 40 kilometer i timen ligger lydniveauet på 73 dB(A). Til sammenligning ligger lydniveauet i en ny personbil typisk på 70 dB(A).

Artiklen fortsætter efter annoncen

Stærk maskine

Ved læsseopgaverne savner jeg på intet tidspunkt kraft fra læsseren. Den er brølstærk, og i løbet af de to testdage kørte vi primært og læssede sand på blødt underlag, og der havde gummigeden svært ved at stå ordentligt fast.

Når der blev kørt ind i sandet, satte geden blot hjulene rundt. Det viser, at motoren bare bliver ved med at trække, men geden kunne godt bruge et par ton mere vægt for at klare læssearbejdet. Jeg er overbevist om, at problemet kan afhjælpes i nogle bedre dæk, som måske er fyldt op med vand.

Motoren yder 205 hestekræfter, og det kan lyde vildt, men Ljungby tilbyder faktisk også L15 med en 300 hestekræfter stærk motor og en forstærket transmission.

Detaljer alle vegne

Maskinen er spækket med detaljer alle vegne. Det gælder lige fra en automatisk dørlukning både inde fra førersædet samt ude fra, elektrisk justeringer af pedalernes vinkel, samt et utroligt godt kabinelys selv under mørke forhold.

Når der lukkes op ind til den 6,6 liters seks­cylindrede motor, så sidder der også som standard LED-arbejdslygter, som lyser motoren op. Motoren leveres fra AGCO Power, og overholder de nyeste Tier 4 Final (Stage 4) ved at tilsætte AdBlue til udstødningsrøgen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Når der skal skiftes motorolie, kan en el-pumpe sørge for at tømme og påfylde motoren. Batterierne trækkes let ud for service, og sprinkler­væskebeholderen er placerede med let adgang fra jorden.

Det kan dog være et problem at komme til luftfilteret, som Ljungby gerne må finde en anden placering til.

Et større problem er placering af AdBlue og diesel. Begge dele tankes i påfyldning lige ved siden af hinanden. Det giver desværre en meget stor risiko for, at der kan komme AdBlue i dieselsystemet. Det koster både ny dieselpumpe og dyser, hvis uheldet er ude. Det vil have været smart med større adskillelse af de to påfyldninger.

Let styring

Testmaskinen var udstyret med joystickstyring, hvor jeg som chauffør ikke behøver bruge rattet. Det fungerer rigtig godt, og sammen med det luftaffjedrede sæde og kabineaffjedringen finder jeg mig rigtig godt tilrette.

Testmaskinen er udstyret med fire kameraer, foruden bakkamera, og i samme skærm som bakkameraet har chaufføren mulighed for at se rundt om hele maskinen på én gang. Det fungerer virkelig godt, og er en stor hjælp ved kørsel med maskinen, hvor pladsen er meget trang.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det giver også flere fordele at bruge kameraerne at navigere efter, da bagruden ikke er særlig stor, og motorhjelmen forholdsvis høj. Det trækker ned. Til gengæld er bagskærmene meget lave, og fra førersædet kan man faktisk se bagenden af gummigeden. Udsynet fejler bestemt ikke noget fremad, og selvom kabinen er forholdsvis bred med ligeledes brede kabinestolper, så er udsynet til siderne også okay.

Testmaskinen var desuden udstyret med integreret vægt, og med blot ét tryk på en kontakt på højre armlæn skifter terminalen arbejdsbillede til vægten. Selve højre armlæn følger også sædets bevægelser op og ned, og det gør arbejdsdagen ekstra komfortabel.

Kabinen er fyldt med aflægningsplads og det giver en rigtig behagelig arbejdsdag. Der er tilmed blevet plads til et passagersæde, som jeg dog gerne havde set var som et biografsæde og ikke var fjedrepåvirket.

Generelt er der tale om en kvalitetsmaskine med få mangler. Det afspejler sig også i prisen, som kan virke forholdsvis høj - det skal dog afspejles i en del ekstraudstyr, både som standard, men også på testmaskinen.