Abonnementsartikel

Partiets formand og trafikordfører lancerer sammen nyt forslag.

At vi befinder os i et valgår, slår nu også igennem i forhold til de danske veje. I et læserbrev fra Venstres formand Lars Lykke Rasmussen samt partiets trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen, der blev bragt i flere lokalaviser, bakker de nu op om den planlagte Hærvejsmotorvej op gennem Midtjylland. Blot ønsker de den flyttet lidt mod vest.

- Der kan være meget fornuft i en motorvej gennem det midtjyske til de store virksomheder og landbrug omkring Herning og Viborg - og ikke mindst til Billund Lufthavn. Men et midtjysk motorvejsprojekt vil have en langt lettere gang på jord, hvis det rykkes længere mod vest, så man ikke trækker en motorvej tværs gennem de naturskønne områder omkring Vejle Ådal, lyder det fra de to politikere i læserbrevet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ikke en ny Silkeborg-situation

Hærvejsmotorvejen er endnu kun et ukonkret projekt, men når den engang står klar, skal den aflaste den hårdt belastede E45. Overfør Jyllands-Posten uddyber Kristian Pihl Lorentzen, at planlægningen af en ny motorvej skal kobles sammen med udbygningen af den østjyske motorvej omkring Aarhus, hvor der ifølge Venstre skal gang i en udbygning hurtigst muligt.

- Det nye i vores forslag er, at hvor man hidtil har haft fokus på en motorvej på tværs af Vejle Ådal, så vil vi ikke risikere at komme ud i en ny Silkeborg-situation, forklarer han med henvisning til den mangeårige diskussion omkring linjeføringen ved Silkeborg, som helt konkret har forsinket anlæggelsen med 15-20 år. Den motorvej står først færdig i efteråret 2016.

Den nye holdning fra Venstre kommer dog næppe til at betyde det helt store for de danske anlægsentreprenører. Der er på nuværende tidspunkt politisk enighed om behovet for Hærvejsmotorvejen. Men hvis der skal diskuteres i samme stil, som det var tilfældet med strækningen ved Silkeborg, bør de danske anlægsentreprenører nok se sig om efter andre opgaver i mellemtiden.