Abonnementsartikel

Drift og vedligehold af motor- og motortrafikvejsnettet koster kun cirka 800-850 millioner kroner i 2014.

Danmark har cirka 35,5 meter statsejet motor- og motortrafikvej pr. kvadratkilometer land. En direkte sammenligning af dette tal med EU-landene er imidlertid ikke mulig, da en lang række EU-lande ikke har motortrafikveje.

Vejdirektoratet har på den baggrund sammenlignet længden af motorvejsnettet med landestørrelsen i de 28 EU-lande, og her ligger Danmark på en ottendeplads med 28,4 meter motorvej pr. kvadratkilometer efter Holland, Luxemburg, Belgien, Slovenien, Tyskland, Portugal og Spanien i nævnte rækkefølge.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Længden af det danske motorvejsnet set i forhold til arealet udgør omtrent halvdelen sammenlignet med "Top 3", og betragtes længden af motorvejsnettet set i forhold til indbyggertallet, er Danmark placeret på en syvendeplads.

For 100 mia. motorvej

Af Vejdirektoratets værdiansættelse fra 2012 fremgår det, at genanskaffelsesværdien af det samlede statsvejnet udgjorde i størrelsesordnen 170 milliarder kroner. Heraf udgjorde motorvejsnettet cirka 90 milliarder kroner:

- Der er ikke opgjort en særskilt værdi for motortrafikvejene. Det fremgår yderligere af værdiansættelsen, at der på daværende tidspunkt var igangværende arbejder for knap 10 milliarder kroner. Medregnes de dengang igangværende arbejder til de cirka 170 milliarder kroner, og opregnestil aktuelt prisniveau fås en genanskaffelsesværdi for det samlede statsvejnet på i størrelsesordnen 185 milliarder kroner, hvoraf motorvejsnettet udgør knap 100 milliarder kroner, oplyser transportminister Magnus Heunicke.

Storebæltsforbindelsen og Øresundsforbindelsen indgår ikke i opgørelsen.

Omkostninger

Af statsvejnettet udgør motor- og motortrafikveje pr. 1. januar i år 1.500 kilometer, hvortil kommer 41 kilometer under Sund & Bælt A/S samt Øresundsbro Konsortiet. De øvrige statsveje udgør 2.295 kilometer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vejdirektoratet skønner, at de samlede årlige omkostninger til drift og vedligeholdelse af motor- og motortrafikvejsnettet udgør i størrelsesordenen 800-850 millioner kroner i 2014. Heraf skønnes omkostningerne til vedligeholdelse - belægninger og bygværker inklusive nedbringelse af efterslæbet på statsvejnettet - at udgøre lidt over halvdelen, mens omkostningerne til drift skønnes at udgøre lidt under halvdelen, oplyser Magnus Heunicke.