Abonnementsartikel

DM&E er rigtig glade for udsigten til flere udbud i mindre klumper.

1. oktober 2015 forventes det, at en ny udbudslov træder i kraft. Det er noget, man ser frem til hos brancheforeningen Danske Maskinstationer & Entreprenører, da den nye udbudslov efter alt at dømme vil gøre det nemmere for små- og mellemstore entreprenører at byde på offentlige opgaver.

- Vi har længe argumenteret for, at mange opgaver vil kunne udføres både bedre, billigere og mere fleksibelt, hvis de blev udbudt på en måde, så mindre virksomheder kunne være med, lyder det fra Søren Christensen, konsulent i DM&E.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- I de senere år har der været en tendens til, at mange blandt andet driftsopgaver, som tidligere er blevet løst af mindre virksomheder, er udbudt med nogle krav og i klumper, hvor de mindre virksomheder ikke havde en reel chance for at være med. Det er ærgerligt, for der vil efter vores opfattelse være både en økonomisk og en samfundsmæssig gevinst ved at lade mindre virksomheder få muligheden for at byde, understreger han.

Fordele i de små

Søren Christensen fortæller, at der er mange udbud, hvor krav til faktorer som omsætning og reference er så høje, at de ikke står mål med den udbudte opgave.

- Den retning ser vi rigtig gerne ændret, slår han fast.

- Vi begynder at se nogle udbydere, som har taget budskabet til sig og udbyder i hensigtsmæssige størrelser og med hensigtsmæssige krav, eksempelvis hvor man kan byde på en eller flere mindre entrepriser, enten alene eller i små konsortier, forklarer Søren Christensen og fortæller, at eksempelvis Randers Spildevand er et glimrende eksempel, da de for nyligt har udbudt en opgave opdelt i geografiske områder, så mindre virksomheder kunne være med. Og der har den seneste tid også været andre eksempler på såkaldte SMV-venlige udbud.

- Den store styrke ved mindre entreprenørvirksomheder er, at de er lokalkendte, fleksible og omstillingsparate. Det er en stor fordel, når der skal løses opgaver hos både forsyningsselskaber og kommuner. Den måde, man udbyder en opgave på, er af afgørende betydning for, om man finder den reelle bedst pris i det lange løb, slutter Søren Christensen.