Abonnementsartikel

Knuste bunkere fra 2. Verdenskrig skal i vestjylland bruges til en helt speciel cykelsti af beton.

Som MASKINteknik tidligere har omtalt, skal mange af de bunkere, der har præget Jyllands vestkyst siden 2. Verdenskrig, fjernes. Det barske klima har sat sine tydelige spor, og det vil være en forskønnelse af landskabet, at de bliver fjernet - og de tusindvis af turister, der hvert år gæster vestkysten, risikerer ikke at komme til skade i de faldefærdige bygninger.

Nu kan Vejdirektoratet så oplyse, at nogle af de gamle bunkere får nyt liv i form af en cykelsti af beton - som blandt andre turisterne får glæde af. Den nye cykelsti skal således anlægges mellem Harboøre og Thyborøn, og valget af beton som underlag hænger sammen med, at beton er mere modstandsdygtig over for planten havtorn.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Affald som ressource

Projektleder i Vejdirektoratet Annette Jørgensen fortæller i en pressemeddelelse, at det er Vejdirektoratet, der i samarbejde med Lemvig Kommune og Kystdirektoratet har fundet på at gøre nytte af de store bunkere.

- Knust beton er glimrende materiale at bygge en cykelsti på. Og vi er glade for, at bunkerne nu kan bruges til noget fornuftigt, siger hun.

Det knuste beton fra bunkerne skulle ellers deponeres, hvis ikke det kunne bruges til noget andet - for eksempel indbygning - som i Vejdirektoratets cykelsti. Og ved at bruge de knuste bunkere sparer Vejdirektoratet naturressourcer i form af grus.

- Vi får noget fint byggemateriale, Kystdirektoratet kommer af med de knuste bunkere, vi sparer naturressourcer, og cyklisterne får en trafiksikker cykelsti, så vi er glade i Vejdirektoratet, siger Annette Jørgensen, der sagtens kan forestille sig at bruge knuste bunkere i andre projekter, hvis det bliver relevant.

Også i Kystdirektoratet er de glade for ordningen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er en win-win løsning, hvor de farlige bunkere kommer væk fra kysten, og hvor noget af det nedbrudte materiale nu bliver brugt til en nyttig cykelsti. Genbrug som dette er et godt eksempel på, at affald bliver set som en ressource, siger afdelingschef i Kystdirektoratet, Hans Erik Cutoi-Toft.

Vejdirektoratet bruger omkring 2000 tons beton fra bunkere under cykelstien og sparer derfor i omegnen af samme mængde grus.

Holder havtorn nede

Omkring seks kilometer af cykelstiens otte kilometer bliver også helt utraditionelt støbt i beton. Harboøre Tange er kendt for at huse planten havtorn, som bliver kaldt "nordens citron" i det nordiske køkken på grund af sine karakteristiske syrlige, orange bær. Men ud over at smage godt er planten også berygtet for sin evne til hurtigt at ødelægge asfalt.

- Vi bygger det meste af cykelstien i beton, da havtorn simpelthen ødelægger asfalt på kort tid, forklarer Annette Jørgensen, der forsikrer, at cykelturen nok skal blive lige så komfortabel på beton som på asfalt.

Planlægningen af cykelstien mellem Harboøre og Thyborøn har ifølge Vejdirektoratet stået på gennem flere år. Nu er projektet efter miljøscreening og andre undersøgelser på strækningen kommet så langt, at arbejdet med at anlægge stien kan begynde.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Der er meget tung trafik på strækningen, og med cykelstien bliver det mere sikkert at cykle mellem Harboøre og Thyborøn, da cyklisterne kommer væk fra vejen.

Færdig i år

Cykelstien bliver cirka 2,5 meter bred og adskilles fra vejen med en skillerabat af varierende bredde. Cykelstien bygges på den vestlige side af landevejen fra Søndergade i Harboøre til lige syd for tangen. Cykelstien stopper ud for pumpestationen, som ligger øst for vejen. Der bliver ikke bygget en krydsningshelle på stedet, da cyklisterne har gode oversigtsforhold og forsvarligt kan krydse vejen.

Fra adgangsvejen til pumpestation vil der blive etableret cykelsti på den østlige side af vejen herfra til den nuværende adgangsvej til færgehavnen.

Arbejdet foregår i samarbejde med Lemvig kommune, og det er entreprenørfirmaet Thy Entreprenør og Miljøteknik, der skal bygge cykelstien for Vejdirektoratet. Vejdirektoratet forventer, at cykelstien er færdigbygget sidst på året.