Abonnementsartikel

Sunward SWE 25B gør fordommene til skamme, men der også plads til forbedringer.

Alene tanken om at arbejde i en kinesisk produceret maskine skal nok få flere maskinførere til at slå korsets tegn foran sig. Det har været en rygmarvsrefleks hos mange i flere år, og nogle gange med god grund. Det skal retfærdigvis siges, at der også er undtagelser.

De kritiske briller var derfor spændt ekstra godt fast, da PowerGears testteam fik lejlighed til at se nærmere på minigraveren SWE 25B fra Sunward. Det kinesiske maskinmærke har været på markedet siden 1999 og er ligeledes på dansk grund gennem Stenderup A/S. Paletten hos importøren rummer maskiner op til ni tons, men på globalt plan er der et noget større program.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den testede model med en kampvægt på 2,58 tons er ikke nogen dårlig maskine. Den fik et par negative anmærkninger, men som karaktererne overordnet angiver, er det ikke en maskine, som man bør være bange for.

Gode graveevner

Sunward bruger på sine mindre modeller Yanmar eller Cummins motorer. Til SWE 25B er der anvendt en vandkølet, trecylindret Yanmar motor, som yder 15,5 kW ved 2.200 o/min. Motoren brummede lystigt derudad, men den har både plusser og minusser, mener testteamet.

- Den er ikke for lille. Den gør, hvad den skal. Men den er dårligt afbalanceret. Når den står i tomgang, hopper den, som jeg ved ikke hvad. Jeg er ikke i tvivl om, at motoren ikke er til at slå ihjel. Jeg er bare bange for, at den hopper ud inden, siger Tommy Larsen.

Motoren yder tilstrækkeligt med kraft, og hydraulikken er også tilstrækkelig i forhold til de opgaver, en minigraver i den størrelse typisk vil blive udsat for herhjemme. Maskinen blev endda testet i meget leret jord uden, at det gav den anledning til træthed.

Faktisk var alle tre testere ganske begejstret over maskinens graveevner. Brydekraften var eksempelvis helt i top, og det samme var gældende for krøjehastighed, opbremsningen samt hurtigheden ved hejs.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De gravetekniske egenskaber scorer - sikkert til manges overraskelse - topkarakterer. Det samme er tilfældet i forhold til maskinens stabilitet, og vibrationerne i maskinen ved kørsel på bælterne er også til at overkomme.

Komfort trækker ned

Overordnet set er der anvendt kendte dele. Foruden Yanmar-motoren er hydraulikpumperne fra en europæisk producent, og understellet produceres i Italien. Alle komponenter samles og CE-mærkes i Kina.

Der er traditionelt ikke mange knapper og dimser i en minigraver, og på den front adskiller Sunward SWE 25B sig ikke fra andre mærker. Adgangsforholdene og pladsen i førerhuset er godkendt, og instrumenternes placering og aflæselighed fejler heller ikke noget.

De tekniske dele er således i orden. Men der er nogle ting i forhold til finishen, der forstyrrer billedet. Blandt andet er sædet i kabinen ganske enkelt ikke i orden, mener teamet.

- Sædeindstillingen er som i en ældre Ferguson. Man vil hurtigt blive øm bagi, for komforten er under middel, siger Knud Lynggaard.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Derfor får sædeindstillingerne karakteren "mindre god", og det samme gælder for ventilationen. Maskinen kan fint varme, men på en lun forårsdag i maj er der mere behov for frisk luft, og der leverer Sunward SWE 25B ikke op til testteamets behov.

Indvendigt er der meget plast og ikke meget polstring, og det slår igennem på støjniveauet. Støjniveauet inde i kabinen har producenten opgivet til 80 dB, men trods en umiddelbar begrænset støjdæmpning er det ikke inde i maskinen, støjen er en udfordring.

Det er mere for omgivelserne, og især når motoren holder i tomgang. Da tilfører motorens rys­telser støjen et ekstra lag.

Svær serviceadgang

Hydraulikpumperne er som tidligere nævnt hentet i Europa, og de gør det godt. De to pumper leverer 29 l/min, og der er hurtigt respons i håndtagene.

- Maskinen er meget kontakt i manøvrehåndtagene. Det kræver lidt tilvænning, hvis man ikke er vant til det, men det virker, siger Tommy Larsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Som mekaniker er han dog ikke helt tilfreds med servicevenligheden. Der er ingen problemer i forhold til graveudstyret, men går der en slange, løber der noget tid på uret.

- Der skal skrues og flyttes på meget for at kunne komme til at skifte slangerne. De er skjult i undervognen, og det er meget fint, indtil de bliver utætte. Der skal blandt andet fjernes en bundplade, og den slags tager tid, siger han.

Rust skæmmer

Den testede maskine blev gennemgået og afprøvet af teamet umiddelbart efter E&H'15. Af maskinens typeskilt fremgår det, at den har forladt fabrikken i Kina i juni sidste år.

Det fik teamet til at undre sig over den mængde af rust, som allerede var at finde på maskinen. Både på ballastklodsen, ved gravearmens montering på førerhuset og på ydersiden af førerhuset.

- Motor og hydraulik skal nok holde, men med de rustpletter, den allerede har, frygter jeg, den ruster op, før den er særlig gammel, bemærker Knud Lynggaard.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Formuleringen faldt med et glimt i øjet, men rustangrebene bekymrer ikke desto mindre teamet. Derfor har PowerGear bedt markedschef Hans Henrik Jensen fra Stenderup A/S om at kommentere dem.

- Det er en maskine, der har været brugt til udstillinger og demo de sidste seks måneder, hvor den har været flyttet rundt flere gange. Dette giver selvfølgelig nogle knubs. Jeg kan godt se, at hvor lakken er slået af, er der rustpletter, men det sker i vores fugtige klima, forklarer han.

Ikke desto mindre trækker det lidt ned i den endelige dom. Her er der dog også positive erfaringer, som trækker hårdt i den anden retning.

- Det er en OK maskine uden de helt store overraskelser. Malekvaliteten er ikke overbevisende, men udover rustangrebene fejler den ikke noget som sådan. Jeg håber dog, at man kan få den med betjening af dozerblad i et håndtag frem for i en fodpedal, som vi har testet med, siger Jens Suusgaard.

- Det er helt sikkert en fin maskine. Dens graveegenskaber er 100 procent i orden, og hydraulikken er rigtig god, mener Knud Lynggaard.