Abonnementsartikel

Den nye Komatsu HB215LC-2 gravemaskine kommer maskinføreren i møde på flere områder.

Komatsu har bragt tredje generation af deres hybrid gravemaskine på markedet, og på dansk grund fik den premiere under E&H'15 i begyndelsen af maj. Her nød den stor opmærksomhed og det med god grund. Der er tale om en cirka 23 tons tung maskine, hvor bevægelserne i maskinen omdannes til elektricitet til gavn for både miljøet, og ham i firmaet som betaler brændstofregningen.

Der er store besparelser i brændstofforbruget, lover Komatsu og dens danske importør Scantruck A/S. Hele 30 procent i forhold til deres egen PC210-8 og fem procent i forhold til den direkte forgænger HB215LC-1, der også er en hybrid model.

Artiklen fortsætter efter annoncen

En grundig og gyldig test af brændstofforbruget falder uden for den testramme, som PowerGear anvender, så de tal må Komatsu og Scantruck selv stå på mål for. Men der er mange andre detaljer at hæfte sig ved.

Elektrisk assistance

Ude fra ligner den en almindelig gravemaskine på bånd, men der er lige "Hybrid" mærkatet hen ad siden, som fortæller en anden historie.

Maskinen er udstyret med en traditionel dieselmotor, som yder 110 kW/148 hk, og lever op til kravene for Stage IIIB. En dieseloxiderings-katalysator fjerner behovet for PM-regenerering, og den er i øvrigt med til at dæmpe støjen fra motoren. Og så kommer vi til hybridsystemet. Det er grundlæggende en elektrisk svingmotorgenerator, som fanger og regenererer energien fra maskinens overdel, når den bremser efter krøjning. Energien styres via en inverter videre som elektrisk assistance, når motoren accelererer, til drift af graveudstyret.

I teorien betyder det, at maskinføreren skal arbejde, som var det en hvilken som helst anden gravemaskine. I praksis kræver det dog lidt tilvænning, lyder det fra vores testteam.

- Det kræver noget øvelse at finplanere med maskinen, og man skal lige vænne sig til, at motoromdrejningerne kører op og ned konstant. Men jeg er sikker på, at man nok skal blive dus med den med tiden, siger Jens Suusgaard.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Den er hurtig i aftrækket i hydraulikken. Jeg er enig i, at planering kræver lidt øvelse, og så synes jeg, der er lidt forskel i, hvordan hydraulikken reagerer, når den arbejder på henholdsvis el og dieselkraft, mener Tommy Larsen.

- Jeg er enig, men jeg tror ikke, det er noget, man bemærker efter kort tid, konkluderer Knud Lynggaard.

Det store overblik

Som fører af maskinen er der noget at glæde sig til. På alle punkter undtagen et enkelt scorer HB215LC-2 topkarakterer for førerkabinen. Både adgangsforhold, plads i kabinen, varme og ventilation rammer eksempelvis lige i plet i forhold til vores testteam.

Og så er der ekstra opmærksomhed på den store TFT monitor. Herfra styres og følges maskinens ve og vel, og når maskinen oplader og anvender den hybride energi, kan hele processen følges på monitoren med farvekodede pile mellem de involverede dele. Det er enkelt, overskueligt og meget brugervenligt - især fordi det hele kan læses på dansk.

Under et andet menupunkt er der overblik over maskinens øvrige basale informationer, og så er der skærmbilledet fra bakkameraet. Den testede maskine var desuden udstyret med et ekstra kamera på højre side af maskinen, hvilket varmt kan anbefales. Monitoren giver nemlig mulighed for at vise, hvad de to kameraer ser, samtidig. Det øger sikkerheden omkring maskinen, og det er med til at sikre HB215LC-2 topkarakterer for udstyr til alle fire sider.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er en rigtig god ide at vise billedet fra begge skærme samtidigt, understreger Tommy Larsen.

- Det er en rigtig fin detalje med billede ved billede. Selve displayet er utrolig nemt at finde ud af. Efter de første fem minutter har man et utroligt overblik over tilstanden af maskinen. Det skyldes nok også, at de har gjort sig den ulejlighed at udføre menuen på dansk. Det er et stort plus, mener Jens Suusgaard.

Masser af power

I det hele taget er der ikke meget kritik fra testteamets side i forhold til HB215LC-2.

- Den krøjer edderbankeme hurtigt. Løftehøjden fejler heller ikke noget, så den vil bestemt være relevant, når der skal graves i smalle gader i byerne. Samtidig er der ikke meget larm i den. Holder maskinen i tomgang, og har man lukket døren, kan man næsten ikke høre, om motoren kører eller ej, siger Jens Suusgaard.

Som mekaniker er Tommy Larsen fint tilfreds med motoropbygning og servicevenlighed. Dog er der et øget niveau af sikkerhed forbundet med maskinen, påpeger han:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det kræver stærkstrømshandsker, når man skal service maskinen, for man kan få et ordentligt rap over fingrene, hvis man ikke ser sig for. Der er ikke noget med bare at åbne for maskinen og så selv begynde at skrue løs. Der er masser af power på.

Komatsu yder desuden en garanti på hybridkomponenterne på fem års garanti eller 10.000 timer.

- Som helhed er det en rigtig fin maskine, som man kan blive helt bidt af at køre med. Jeg synes personligt, at den er forbavsende rolig i hydraulikken. Man skal som maskinfører lige vænne sig til, at motorens lyde ikke følger arbejdet, fordi den slår hybriddrift til og fra, men det er et spørgsmål om tilvænning, siger Knud Lynggaard, som dog også tror på endnu større besparelser i større maskiner, når de på et tidspunkt også kommer i en hybridversion.

- Jeg tror, at det kan blive en sport for nogle at spare mest på brændstoffet, mener Jens Suusgaard.