Abonnementsartikel

Ny klimavej sparer Aalborg Kommune for store udgifter til vandopsamling og større kloakker.

Stadig flere skybrud og medfølgende kaskader af koncentreret regnvand kræver større og dyrere kloakker i fremtidens Danmark - medmindre man finder på andre løsninger såsom klimaveje, der selv kan aflede vandet. Lige nu arbejder Aalborg Kommune nemlig på at kunne genindvie Lufthavnsvej som en klimavej, der selv kan tage hånd om problemerne relativt billigt.

Klimavejsbenævnelsen, der benyttes om de 1,7 km vej, er udtryk for en ny type anlægsteknik og materialevalg, som NCC Roads har udviklet for at imødegå netop skybrudsproblematikken. Der er tidligere etableret mindre stykker vejforsøg med løsningen på bl.a. lukkede villaveje i Odense, Billund og Farsø, men de 14.000 kvadratmeter vejstrækning i Aalborg er langt det største og mest trafikerede stykke vej, som indtil i dag er etableret som klimavej i Danmark. Lufthavnsvej betjener Nørresundbys vestlige industriområde omkring Troldholm og Stenholm samt busdriften til Aalborg Lufthavn.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Klimaændringer er blevet en del af vores virkelighed i Aalborg Kommune. Vi har udarbejdet en ansvarlig klimapolitik, som vi handler på med genetableringen af Lufthavnsvej som konkret eksempel. Jeg er glad for, at Aalborg Kommune i et stærkt samspil med Niras og NCC kan handle så visionært i det meget konkrete projekt, der jo er et eksempel på, at vi går fra viden til aktiv handling mod de ekstreme vejrhændelser og kraftige regnskyl, som vi prøver at beskytte os imod, siger rådmand for Aalborgs By- og Landskabsforvaltning, Hans Henrik Henriksen.

Helst skulle trafikanterne i det daglige slet ingen forskel mærke, bortset fra at de ikke støder på nogen kloakdæksler på den nye Lufthavnsvej, for i modsætning til traditionelle veje løber der nemlig slet ingen kloakker under permavejen.

Søren Hageman

Direktør for vand- og forsyningsområdet i Niras

Vandet løber gennem asfalt

Niras har været rådgiver på projektet, og virksomheden fortæller, at bilisterne helst ikke skal opdage, at de kører på en banebrydende ny belægning.

- Helst skulle trafikanterne i det daglige slet ingen forskel mærke, bortset fra at de ikke støder på nogen kloakdæksler på den nye Lufthavnsvej, for i modsætning til traditionelle veje løber der nemlig slet ingen kloakker under permavejen. Det skyldes, at den benyttede asfalt er en særlig perforeret type, siger Søren Hageman, der er direktør for vand- og forsyningsområdet i Niras.

Regnvandet kan næsten uanset mængde løbe lige igennem permaasfalten, bl.a. fordi anlægget under asfalten er opbygget af et bærelag, der levner meget mere plads til opsamling af vand end sædvanligt. Selv ikke et skybrud med 120 mm regn på kort tid bør efterlade så meget som en pyt på vejbanen. På den nye Lufthavnsvej er der blandt andet anvendt 12.000 tons DrænStabil og 4.500 tons asfalt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det spændende bliver så blandt andet at opleve holdbarheden af asfaltbelægningen. Alle vores beregninger og tests viser, at den nye type vejkonstruktion ikke bliver meget dyrere på f.eks. 10 års sigt inklusiv vedligehold i forhold til de traditionelle typer. Dermed er den i virkeligheden væsentligt billigere og tillige langt mindre problematisk at etablere, fremfor hvis man bare var fortsat med den traditionelle type vej. Den skulle nemlig så have været suppleret med nye større og klimasikrede kloakker samt vandopsamlingsbassiner, som det oven i købet er svært at finde plads til i dagens bybillede, siger salgschef ved NCC Roads, Michael Brask.

Han tror, at Aalborgs nye klimavej bliver et udflugtsmål for landets øvrige kommuner, der i de kommende år også skal i gang med klimasikringen af gadenettet overalt i landet.

Klimavejen i Aalborg åbner i slutningen af september.