Abonnementsartikel

- I den nuværende økonomiske situation skal vi have et skarpt øje på, at økonomien er i orden i alle de offentlige anlægsprojekter, siger finansminister Claus Hjort Frederiksen.

Finansminister Claus Hjorth Frederiksen og transportminister Hans Christian Schmidt afviser i en fælles presseudtalelse, at de har haft i sinde at sætte spørgsmålstegn ved gennemførelsen af Femernforbindelsen.

- Jeg har noteret mig, at der i pressen har været spekulationer om en kommende Femern Bælt-forbindelse. Det er der ingen grund til. Regeringen har naturligvis ingen planer om at droppe forbindelsen. Jeg har blot påpeget en række velkendte økonomiske udfordringer med projektet og understreget, at økonomien naturligvis skal være ansvarlig. I den nuværende økonomiske situation skal vi have et skarpt øje på, at økonomien er i orden i alle de offentlige anlægsprojekter, siger finansminister Claus Hjort Frederiksen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Velkendte risici

Jeg har noteret mig, at der i pressen har været spekulationer om en kommende Femern Bælt-forbindelse. Det er der ingen grund til.

Claus Hjort Frederiksen

Finansminister

Transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt peger på, at der er nogle helt centrale, men også meget velkendte risici ved Femern Bælt-projektet.

- Da anlægsloven om Femern Bælt-forbindelsen og de danske landanlæg blev vedtaget i april 2015, stod det klart, at projektet stod over for tre centrale udfordringer: At anlægspriserne for sænketunnelen samlet set var for høje, at den forudsatte EU-støtte til projektet var usikker, og at den tyske myndighedsproces ikke var afsluttet. Og som finansministeren også påpeger, vil vi, som det hele tiden har været meningen, foretage en samlet vurdering af økonomien i Femern Bælt-projektet, siger Hans Christian Schmidt.

Godt grundlag

Han henviser til, at den samlede vurdering i løbet af efteråret er aftalt blandt forligspartierne, der ønsker et godt grundlag for at vurdere, hvor stor risikoen er ved projektet.

- I starten af juli fik vi jo som bekendt meddelelse om, at den EU-støtte, projektet indtil videre har fået tildelt, er lavere end forventet. Og i torsdags drøftede jeg på et møde med transportministeren fra Slesvig-Holstein status for den tyske miljøgodkendelse og fik forklaret, at processen kan risikere at trække i langdrag. Derfor har jeg inviteret forligskredsen bag Femern Bælt-projektet til møde onsdag den 26. august 2015 for at orientere om status, slutter Hans Christian Schmidt.