Abonnementsartikel

Dansk Byggeri slår fast, at en stram finanslov ikke bør få konsekvenser for planlægningen af kommende infrastrukturprojekter.

Danske Anlægsentreprenører, som er en del af Dansk Byggeri, frygter, at den seneste tids barske udmeldinger fra regeringen om konsekvenserne af kasseeftersynet efter den tidligere regering vil få alvorlige konsekvenser. Frygten går på, at der med en kommende stram finanslov vil ske en opbremsning af offentlige investeringer i infrastruktur.

- Det er rigtig skadeligt for vores fremtidige velfærd, hvis et enkelt års stramning af finansloven forhindrer langsigtede beslutninger om nye veje og jernbaner, for den slags beslutninger er netop langsigtede, og stop for beslutninger får først virkning på et senere tidspunkt, siger branchedirektør Niels Nielsen fra Danske Anlægsentreprenører i en pressemeddelelse. Han fortsætter:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Planlægning, tilladelser og forarbejde til en vej tager let et par år, så den vej, man beslutter nu, kommer først til rigtigt at kunne mærkes på finansloven for 2018, og det skal med, når politikerne taler om at udskyde beslutninger om nye veje, fordi finansloven for 2016 skal være stram.

Det er rigtig skadeligt for vores fremtidige velfærd, hvis et enkelt års stramning af finansloven forhindrer langsigtede beslutninger om nye veje og jernbaner.

Niels Nielsen
Branchedirektør for Danske Anlægsentreprenører

Infrastrukturfonden

Danske Anlægsentreprenører fremhæver, at kasseeftersynet og den kommende stramme finanslov har fået regeringen til at tale om muligheden for også at stoppe projekter, der allerede er klar til at gå i gang. Men Infrastrukturfonden er en af de finansieringskilder, som man efter Danske Anlægsentreprenørers opfattelse bør anvende. Infrastrukturfonden blev etableret i 2009 til infrastrukturinvesteringer frem til 2020, og den får løbende tilført midler, der kan være ubrugte, herunder reserver fra konkrete projekter, som tilbageføres til fonden.

Der blev på finansloven for 2015 tilført næsten 2,5 milliarder kroner til infrastrukturfonden. Midlerne stammede fra billiggjorte vejprojekter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det går rigtig godt med de vejprojekter, som Vejdirektoratet gennemfører. Flere bliver hurtigere færdige end forventet og til lavere priser, hvilket betyder, at der bliver penge i den milliardstore infrastrukturfond til nye projekter. De penge skal udløses, så en stram finanslov ikke forhindrer gode vejprojekter til glæde for danskerne, siger Niels Nielsen.