Abonnementsartikel

Pengekassen i Infrastrukturfonden er tilsyneladende lukket i for nye infrastrukturprojekter.

Infrastrukturfonden kommer ikke i spil til nye infrastrukturprojekter. Sådan lyder udmeldingen fra Finansministeriet, og det giver bekymring hos Danske Anlægsentreprenører.

Infrastrukturfonden blev etableret i 2009 i forbindelse med et stort trafikforlig med det formål at skaffe finansiering til de fremtidige statslige investeringer i jernbaner og veje.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Hvis et statsligt infrastrukturprojekt bliver billigere end forventet, puttes besparelsen i Infrastrukturfonden, så pengene kan bruges på andre samfundsnyttige projekter som veje og jernbaner. Det er en fornuftig måde at sikre udbygningen og vedligeholdelsen af den trafikale infrastruktur, siger branchedirektør Niels Nielsen fra Danske Anlægsentreprenører i Dansk Byggeri.

Fra politisk hold henvises der til, at vi ikke kan tage pengene i infrastrukturfonden, fordi vi har nået anlægsloftet. Det lyder for mig lidt underligt, for der er ikke et anlægsloft for statslige infrastrukturprojekter.

Niels Nielsen, branchedirektør i Danske Anlægsentreprenører, Dansk Byggeri

Kassen lukkes i

Der blev oprindeligt indskudt omkring 90 mia. kr. i Infrastrukturfonden, og disse penge er løbende blevet brugt til forskellige infrastrukturprojekter, men der er også midler fra de ubrugte reserver, fordi de udførte anlægsarbejder enten har overholdt budgetterne eller er blevet billigere end oprindeligt budgetteret. Der blev således fra finansloven for 2015 tilført infrastrukturfonden næsten 2,5 mia. kr. fra sådanne vejprojekter.

- Med de mange penge i Infrastrukturfonden, der skyldes, at anlægsbranchen har leveret sin del af varen inden for budgettet, er det vanskeligt at forstå, at kassen tilsyneladende lukkes i for nye infrastrukturprojekter, som det netop var tanken, at fonden skulle bruges til, siger Niels Nielsen.

Der går typisk et par år fra beslutning om et stort vejprojekt tages, til entreprenørmaskinerne kører, og størstedelen af pengene skal betales. På den korte bane skal der bruges penge til planlægning, projektering og indhentning af tilbud, men det er kun en mindre del af de samlede udgifter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Fra politisk hold henvises der til, at vi ikke kan tage pengene i infrastrukturfonden, fordi vi har nået anlægsloftet. Det lyder for mig lidt underligt, for der er ikke et anlægsloft for statslige infrastrukturprojekter - med mindre vi selv helt frivilligt beslutter at begrænse aktiviteten og fx standse betalingerne fra infrastrukturfonden, siger Niels Nielsen.