Abonnementsartikel

De knap 100 ansatte hos Ljungby Maskin producerer læssemaskiner i verdensklasse. Deres forbillede er virksomhedens grundlægger, 75 årige Rune Anderson, der stadig arbejder som én på 30.

Ljungby Maskin er ikke så udbredt i Danmark som i Sverige. I Sverige er det den næstmest solgte gummiged - lige efter Volvo. Ljungby er hundrede procent "Made in Sweden" i den svenske by Ljungby - deraf navnet.

Ljungby producerer kun læssemaskiner, og produktprogrammet strækker sig fra ni til 30 ton gummigede i den velkendte Ljungby orange farve - hvis man da ønsker den farve.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi laver maskinerne præcis efter kundeønske, og det gælder alt lige fra farve, arbejdslys, montering af trepunktslift, luftbremseudtag til påhængsvogne med luft eller hydraulik og meget mere. Faktisk er det kun fantasien, som sætter grænser, fortæller Rune Anderson, som startede Ljungby Maskin i 1983 i et værksted på familiens gård i Ljungby, og stadig er meget aktiv i den daglige produktion.

Ingen plastik

I dag er der knap 100 ansatte, og der er i alt produceret cirka 3.500 læssemaskiner de sidste 32 år. Den årlige produktion ligger på 150 læssemaskiner, og det kan godt være svært at se, hvor gammel en Ljungby læssemaskine egentligt er.

Med næsten samme ydre linjer på læssemaskinerne i dag som i 1983, kan en Ljungby årgang 2015 næsten ligne en Ljungby årgang 1995.

- Det er der en helt klart årsag til, påpeger Rune Anderson og uddyber:

- Det er vigtigt for mig, at mine kunder kommer hurtigt af sted igen, hvis de er uheldige og eksempelvis buler motorhjelmen. Hvis motorhjelmen var lavet af kunstfiber, skulle der sættes en ny, dyr motorhjelm på maskinen, men her kan bulen rettes ud med en hammer, og jernet kan males igen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Generelt er maskinen stærkt bygget, og den mest populære læssemaskine er L15, som med 15 ton totalvægt kan leveres med en sekscylindret Agco Power motor på hele 300 hestekræfter. Som standard leveres L15 med en 250 hestekræfter stærk motor.

Al produktion 'in house'

Motor, transmission og hydraulikpumper er faktisk det eneste, som Ljungby får produceret hos underleverandører. Motorerne leveres fra Scania og Agco Power, transmissionerne leveres fra tyske ZF, og Ljungby benytter sig af en converter-transmission.

Selv produktion af bolte og møtrikker, hydrauliske stempler og lignende foretager Ljungby-fabrikken selv.

- Produktionen er holdt ret enkel, med eksempelvis samme kabine på alle maskiner og flere dele, som går igen fra maskine til maskine. Det gør det lettere at styre rent produktionsmæssigt, men også på reservedelssiden er det en kæmpe fordel, især for de tre kørende montører, som kører rundt i Danmark, fortæller Poul Kruse, salgsdirektør for Ljungby Danmark, som er et datterselskab af Ljungby Maskin i Sverige.

Meget af arbejdet på fabrikken foregår med håndkraft, og der er derfor kun få svejserobotter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- De enkelte komponenter er dog optimeret til så lidt manuelt arbejde som muligt, fortæller Poul Kruse og henviser blandt andet til det automatiske dørlukningssystem på Ljungby-læsserne, hvor chaufføren fra sædet kan trykke på en knap, og døren lukker automatisk ved hjælp af et beslag på ydersiden af døren, som skubber til døren.

- Dette beslag er bukket i profil og dermed ikke svejset, hvilket giver en optimering i produktionen.

Mange specialløsninger

For en standard Ljungby-læsser tager det cirka 450 timer, fra råt jern til der står en færdigsamlet læsser, som er klar til levering. Dog er der langt imellem to helt ens læssere.

Sidste år kom Ljungby eksempelvis med kabineaffjedring som ekstraudstyr, hvor affjedringen er aktiv, og aggressiviteten kan stilles i procent både forrest og bagerst på kabineaffjedringen. Ti læssere om året leveres i en helt anden farve end den originale orange, og cirka ti læssere om året leveres med trepunktslift.

Danske He-Va leverer trepunktsliften til Ljungby, hvor der er mulighed for at benytte hydrauliske funktioner bagud også. Hitch-krog med indbygget kamera og liftbetjening fra bagenden af maskinen leveres også på flere maskiner, ligesom trådløst samtaleanlæg, bakalarm som er kendt fra bilens verden, 360 graders kamera, automatisk dørlukning, integreret vægt og printer til vægten er eksempler på noget af al det ekstraudstyr, som Ljungby monterer i flere og flere læssemaskiner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ligeledes leveres flere læssere med et 18 graders tilt på skovlbeslaget, da mange svenske kunder benytter maskinen som en vejhøvl. Ved at tilte skovlbeslaget sideværts kan læsseren gøre nytte på Sveriges mange grusveje.

- Vi har solgt en enkelt læsser med det udstyr i Danmark, så det er nok ikke noget, vi kommer til at se meget af, fortæller Poul Kruse.

Fra trucks til læssere

Rune Anderson startede dog ikke virksomhed med produktion af gummihjulslæssere, men derimod med produktion af trucks. Sammen med broren Holger byggede de LjungbyTruck, som de grundlagde i 1960. De kom helt op på 110 medarbejdere, inden de i 1975 solgte LjungbyTruck til Kalmar Industries.

Efter få år startede den yngste tredje bror, Sture, en ny truckproduktion, og kaldte de nye trucks for Svetruck. Svetruck eksisterer stadig i dag, og producerer trucks fra ti til 52 ton, og produktionen strækker sig både over lifttrucks til containertrucks og trucks til kørsel med træ.

Mens den anden bror, Holger, gik med i Svetruck, så startede Rune med at importere Fiatallis gummihjulslæsser til Sverige.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Her opdagede han en gummihjulslæsser, som havde en rigtig god venderadius, men også nogle svagheder, som Rune mente, han kunne gøre bedre.

Dermed startede han produktionen af den første Ljungbylæsser i 1983, og den første model blev 1221. De første to tal stod for totalvægten af maskinen, mens de to sidste for skovlvolumen. Produktionen blev startet på familiens ejendom, og de følgende år fulgte 1015 og 1526 modellerne efter. Et af de første kendetegn på Ljungby-læsserne var en meget skrap venderadius, noget som læsserne stadig er kendt for i dag.

Allerede i 1986 måtte Rune Anderson udvide produktionsområdet og flyttede til den nuværende adresse ud mod motorvejen E4 mellem Skåne og Stokholm. I dag er der knap 20.000 kvadratmeter under tag, og netop nu er der gang i udvidelserne på fabrikken i Ljungby.

- Lige nu er det en hal til brugte maskiner, vi udvider med, og det næste projekt bliver en udstillingshal, hvor vi både kan udstille nye og gamle maskiner, fortæller Rune Anderson.