Abonnementsartikel

Der er klare regler for sikkerheden ved jernbanearbejde, og de kan ikke gradbøjes.

Entreprenørbranchen er fuld af udfordrende opgaver, som kan indebære risici. Store risici, hvis man ikke tænker sig om.

Et af de steder, hvor man også kan komme slemt til skade, er ved jernbanen. Dels i form af selve arbejdsopgaven, som kræver evner og koncentration. Men også i form af et tog, som kommer buldrende med op til 180 km/t, hvis sikkerheden ikke er udført til punkt og prikke.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Banedanmark, som er ansvarlig for statens jernbaner i Danmark, har meget skrappe regler omkring sikkerheden ved jernbanen, og personer der arbejder i det miljø, kan blive bortvist, hvis de ikke tager sikkerheden alvorligt. Der er en SR arbejdsleder på hver opgave, og det er vedkommendes ansvar at sikre - uden diskussion - at reglerne efterleves. Den opgave har Dansk Skovservice arbejdet med siden 2004. Som navnet fortæller, har virksomheden sit udgangspunkt i skovbranchen, men størstedelen af omsætningen kommer i dag fra sikkerhedsopgaver ved jernbanen.

- Vi er buffer for alle de store virksomheder og bliver ofte kaldt ind med kort varsel til at stå for sikkerheden. Der må intet foretages ved jernbanen, med mindre der er en SR arbejdsleder til stede. Ikke engang en pære i et signal må der skiftes, forklarer Mick Bruun, medejer af Dansk Skovservice.

Overblik til enhver tid

Han er udlært både som landmand og skovarbejder, og han kastede sig i år 2000 ud i skoventreprenørbranchen med vanskelige træer som sit speciale.

Den type opgaver krævede ofte afspærringer ved veje og jernbaner, så det betød en tilføjelse i firmaet. Det blev til flere afspærringer og en gennemgang af de relevante kurser og regler. I dag har Mick Bruun trin tre i "Vejen som arbejdsplads", og han er også SR1 arbejdsleder.

Arbejdstiden er langt fra et 8-16 job. Arbejdet finder sted, hvor det forstyrrer den daglige trafik mindst muligt, og det betyder natarbejde. Interviewet med ham og hans kone Conny Bruun er tilrettelagt efter, at han kunne nå at få sovet efter nattens opgaver ved Kolding Station. Hun er SR2-uddannet, og er også meget ofte ude på opgave på skæve tidspunkter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vores opgave består i at spærre sporene og koordinere logistikken med tog og materiel. Opstår der situationer, skal vi kunne håndtere dem, og vi skal have overblikket over opgaverne til enhver tid, siger hun.

Firmaet har endnu ikke oplevet uheld, og den status vil de arbejde hårdt for at fastholde.

- Sikkerheden virker. Der er ikke blevet slået banearbejdere ihjel på vores vagt. Men går det galt, så går det voldsomt galt, hvis et tog påkører et arbejdshold. Det er derfor, entreprenørerne på en opgave skal følge vores instruktioner. Det er ikke en diskussionsklub. Det er os, der bestemmer, og kan man ikke forstå beskederne, må vi reagere. Det er set før, at der er firmaer, som er blevet bortvist fra banen, siger Mick Bruun.

- Vi kan give folk tidligt fri, hvis de ikke overholder sikkerhedsforskrifterne, supplerer Conny Bruun.

Ristet eller kørt over

Generelt er det stor respekt for sikkerheden blandt arbejdere på banen. Der har kun været ganske enkelte tilfælde, hvor det var nødvendigt at opsummere sikkerhedsreglerne for involverede arbejdere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Nogle mener, at "de kan sagtens passe på sig selv". Men der er voldsomme kræfter i et tog i bevægelse med op til 180 km/t, og dem skal man have respekt for, siger Conny Bruun.

- Der er 25.000 Volt på kørestrømmen, hvilket er nok til, at man bliver ristet, hvis man kommer i kontakt med dem. Samtidig kommer der både et lufttryk og et sug, når et tog passerer. Ved IC3 tog er det ensartet. Først et skub ud fra lufttrykket fra toget og så et sug ind mod sporet af det vakuum, der følger efter toget. Ved godstog er det mere skiftende, da vognene har forskellige udformninger. Man lærer hurtigt, hvordan man skal stille sig optimalt, når det passerer, siger Mick Bruun.

Blot man holder den sikkerhedsmæssige afstand, som er 1,75 meter til nærmeste skinne, når et godstog passerer med op til 120 km/t, og 2,25 meter når togets hastighed er over 120 km/t, burde alt på papiret være i orden. Men de førnævnte træk og skub kan få en til at miste balancen, og så skabes der en farlig situation. Samtidig kan der ved godstog være fastsurringsstropper, som går løs undervejs, og de er heller ikke sjove at blive ramt af, når toget passerer.

- Selv hvis man får givet besked til et godstog, der skal stoppe, så går der noget tid, før det stopper helt. Et godstog må være op til 830 meter langt og veje op til 2000 tons. Der går 26 sekunder fra lokomotivet bremser, til den sidste vogn begynder at bremse, så der er lang tid, hvor vognene endnu skubber på, siger Mick Bruun.

Uagtsomt manddrab

Kunderne er primært de store entreprenørvirksomheder som Aarsleff, MT Højgaard og Arkil.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- De har deres egne folk, men kun til de daglige opgaver. I øvrige situationer lejer de firmaer som vores ind. Jeg er blevet fortalt, at det koster cirka en million kroner og 2-3 år at uddanne en person, som aldrig har set jernbanen før, til vedkommende har de rette kurser. Derudover kommer erfaringen, som man ikke kan læse sig til. Derfor er vi vigtige for dem, siger Mick Bruun.

Når man vælger branchen, vælger man også de skæve arbejdstider. Natarbejdet er som tidligere nævnt obligatorisk, og det samme er arbejde, når andre holder ferie.

- Jeg skal nok have +400 arbejdstimer i juli, men det der med kolde øl på en cafe i en ferie er heller ikke lige mig, konstaterer Mick Bruun med tydelig ironi og dog et samtykkende smil. Det er et offer, som både han, Conny og resten af familien har accepteret. Ferier klares på andre tidspunkter.

Vigtigst er sikkerheden på den givne opgave, og er uheldet ude, falder det tilbage på sikkerhedsfirmaet.

- Banedanmark har altid en sikkerhedskoordinator på en opgave, som overvåger vores udførelse. Mister folk livet, bliver den af os, som står for sikkerheden, sigtet for uagtsomt manddrab. Dernæst går man i gang med undersøgelserne, som kan trække i den anden retning, men ansvaret ligger hos os, og det er vores sikkerhedsgodkendelse, som bliver taget, hvis de entreprenører, som arbejder på opgaven, ikke overholder reglerne, siger Conny Bruun og tilføjer:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er menneskeliv, som står på spil, og vi har ikke samvittighed til at tage let på sikkerheden.