Abonnementsartikel

NCC og Teknologisk Institut skal med projektet VandVejen skabe en bæredygtig vejløsning, hvor regnvandet håndteres, renses og genbruges på stedet.

NCC og Teknologisk Institut skal stå for projektet VandVejen, hvor regnvandet fra kørebanen drænes på stedet. Derudover skal der også være mulighed for at rense og genanvende vandet. Til en start skal vejen anlægges som pilotprojekt på Bredagervej i Tårnby på Amager, der både har problemer med overfladevand og kapacitetsudfordringer med både kloak og rensningsanlæg. Pilotprojektet er finansieret af midler fra Klimatilpasningspartnerskabet, hvori Markedsmodningsfonden er part. Det skriver NCC i en pressemeddelelse.

Undgå oversvømmelse

Det største besparelsespotentiale ligger i, at oversvømmelser kan undgås med løsningen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det rensede vand kan efterfølgende anvendes til rekreative formål eller nedsives på lokaliteten.

Thomas Pilegaard Madsen

Teamleder, Teknologisk Institut

- Det betyder at en kommune eksempelvis ikke længere vil være tvunget til både at investere i vejanlæg og kloakanlæg, men vil få mulighed for at slå disse relativt tunge anlægsposter sammen til et niveau lavere end listeprisen for opgradering af eksisterende afløbsledning, siger Michael Brask, der er salgschef i NCC's Råstoffer-division.

VandVejen er bygget op omkring en permeabel vejkonstruktion, som sikrer, at vandet hurtigt drænes fra oplandsarealerne og kan magasineres i vejens bærelag, der har en hulrumsprocent på 30 procent. VandVejen afkobler helt det pågældende oplandsareal fra de offentlige ledninger og frigør således kapacitet.

- Vandet ledes igennem et særligt designet filtreringssystem bestående af to brønde med hver deres effektive filtermedium til fjernelse af miljøfremmede stoffer. Det rensede vand kan efterfølgende anvendes til rekreative formål eller nedsives på lokaliteten, siger Thomas Pilegaard Madsen, der er teamleder ved Teknologisk Institut.

Stort marked

Lige nu er der fokus på for- og laboratorieundersøgelser til projektet. Det er planen at påbegynde projektering til sommer og udførsel af vejanlægget samt det rekreative område i efteråret, hvorefter den endelige montering finder sted i 1. kvartal 2017.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Realdania estimerer markedspotentialet for klimatilpasning af veje i Danmark til at ligge på 4-4,5 milliarder over en 20-årig periode, og hos NCC mærker man også stigende interesse for permeable belægninger for klimatilpassede vejløsninger.

- Vi har god erfaring med permeable belægninger og bærelag, som holder vejen tør og håndterer regnvandet på stedet, og mærker i høj grad en stigende interesse fra markedet, siger Michael Brask.