Abonnementsartikel

PH Maskinsalg & Service A/S står for salg og service af Hyundai entreprenørmaskiner øst for Storebælt.

At have landsdækkende forhandling af et entreprenørmærke kan være udfordrende at varetage fra blot en enkelt adresse. Derfor indgik den danske Hyundai importør Daugbjerg Maskiner ApS i Viborg før årsskiftet en forhandleraftale med PH Maskinsalg & Service A/S i Fredensborg. Den går den nordsjællandske maskinforretning til full-line forhandler og servicepartner på hele Sjælland.

- Daugbjerg Maskiner manglede en seriøs samarbejdspartner på Sjælland, og vi er glade for, at de henvendte sig til os. Vi har tidligere taget os af reparationer af Hyundai, og i forbindelse med aftalen har vi opgraderet vores medarbejdere med deltagelse på kurser i den europæiske hovedafdeling i Belgien, hvor den nye HX serie blev gennemgået, fortæller David Witt, ejer og leder af PH Maskinsalg & Service.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den nordsjællandske maskinforretning har tidligere beskæftiget sig med Doosan. Den forhandler i forvejen blandt andet dumpere og teleskoplæssere foruden skovle, tiltrotatorer og grabbe mv., så tilknytningen og kendskabet til entreprenørbranchen er mangeårig.

Nu er fokus på Hyundai, og det koreanske maskinmærke skiller sig ud i forhold til andre mærker, især ud fra dens kraftfuldhed og styring mener David Witt.

- Hyundai er et anerkendt mærke, og der er brugt mange af de samme komponenter, som man finder hos mange andre mærker. Men Hyundai giver to års eller 2.000 timers garanti. Det er de ene om, siger han.

Service bør være afgørende

Aftalen kom på plads i december, og de første tre Hyundai maskiner har allerede fået nye sjællandske ejere.

- Jeg har allerede afsat flere minigravere og 22 tons gravemaskiner. Derudover er efterspørgslen positiv og stigende. Mange har allerede forhørt sig om de nye maskiner, og den service vi kan yde, lyder erfaringen fra David Witt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

På sin hjemmeside gør virksomheden meget ud af at fortælle om sin aktive tilgang til service, og det gælder naturligvis også overfor Hyundai, nu maskinmærket er kommet indenfor.

- Man kan sammenligne det at købe en entreprenørmaskine med et at købe en ny bil. Der er ingen biler på markedet, som ikke er gode. Men her skal man huske at have service med i overvejelserne. Servicen bør være det afgørende, når man køber en maskine. Er der god service på maskinen? Er servicefolkene uddannet og kompetente til at komme ud, når man har brug for dem? Også efter kl. 16.00? Sådan nogle spørgsmål er de vigtigste i forbindelse med et køb af en maskine, mener David Witt.

Det er hans eget indtryk, at Hyundai på verdensplan ligger bedre end i Danmark målt på markedsandele. At Danmark halter lidt efter, skyldes maskinførernes fastgroede overbevisninger.

- Maskinførerne herhjemme er meget trosbundne, og det skal vi ind og forsøge at pille lidt ved, så de også får øjnene op for Hyundai.

Hyundai har sit europæiske hovedkvarter i Geel i Belgien. Her er alle varenumre på lager, så de reservedele, som ikke måtte være tilgængelige i Danmark, kan leveres med en dags varsel.