Abonnementsartikel

Fremover bliver det ikke muligt for fartøjer over fem meters højde at sejle gennem Masnedsund, og derfor graves der en ny sejlrende ind til Vordingborg Havn længere mod øst.

Fremover bliver det ikke længere muligt at sejle større skibe gennem Masnedsund, som ligger mellem Sydsjælland og Masnedø - på vejen mod Falster. Det er nemlig planen, at den eksisterende klapbro over Masnedsund låses fast, og jernbanesporene vil på sigt blive fjernet. Det fortæller Banedanmark, som i stedet skal anlægge en ny dobbeltsporet jernbanebro ved siden af den eksisterende. Den nye jernbanebro er i øvrigt et led i opgraderingen af Ringsted-Femern banen.

Det betyder samtidigt, at den nuværende skibstrafik - i hvert fald når det kommer til de lidt større fartøjer - ikke længere kan passere gennem sundet. Det løser Banedanmatk imidlertid ved at grave en helt ny sejlrende øst om Masnedø.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er primært skibstrafikken ind til Vordingborg Havn, der skal sikres, og gravearbejdet er allerede i gang. Banedanmark fortæller i øvrigt, at arbejdet forventes færdigt omkring 15. juli, hvor klappen på Masnedsundbroen så endegyldigt kan lukkes.

220.000 kubikmeter

Det oplyses, at den nye sejlrende, der går igennem Masnedø Østflak mellem Kalve- og Færgestrømmen, får en bredde på 45 meter, vanddybde på 5 meter mod de nuværende 2,5-3,2 meter og en længde på 1.300 meter. I den nordlige ende af sejlrenden bliver en vendecirkel med en diameter på 400 meter for større fartøjer.

Desuden opfører Banedanmark også to fyrtårne - ét i selve Storstrømmen det andet ved Bakkebølle Strand nær Farøbroen.

Selve uddybningsarbejdet omfatter efter Banedanmarks vurdering opgravning af omkring 220.000 kubikmeter dynd fra Storstrømmen.