Abonnementsartikel

Branchedirektør Niels Nielsen undrer sig over, at der nu trues med bøder for forsinkelser ved vejarbejder, på trods af en succesfuld samarbejdsaftale.

Det er kommet bag på direktør Niels Nielsen i Danske Anlægsentreprenører, at Københavns Kommune nu har besluttet med bøder at straffe entreprenører, som ikke bliver færdige med vejarbejder til den fastsatte tid.

De pågældende bøder bliver eksempelvis for vejarbejder fastlagt, alt efter hvor trafikerede de pågældende strækninger er, og det kan på de mest trafikerede koste op til 350.000 kroner i bøde pr. uge.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har hele tiden været modstandere af og advaret mod den lovændring, som kom med Vejloven, der åbnede for bodsbestemmelser som værktøj i forbindelse med gennemførelse af vejarbejder. Det er den forkerte vej at gå. Man får ikke de ønskede resultater, og derfor har vi allerede for et år siden indgået en samarbejdsaftale med netop Københavns Kommune om gennem samarbejde at nå de ønskede mål - bedre fremkommelighed og færre gener, siger Niels Nielsen til Dagens Byggeri.

Konfrontation

Han kalder signalerne fra de københavnske politikere for meget underlige.

- Det er mere end halvandet år siden, at de begyndte at skrue op for retorikken. Derfor var det bemærkelsesværdigt, at vi for et år siden kunne lave en samarbejdsaftale med embedsmændene. Alligevel bliver politikerne ved med at kaste med mudder og kaste grus i mulighederne for et godt samarbejde. Politikerne sender signaler om konflikt i stedet for samarbejde i forbindelse med gennemførelsen af vejarbejder. Der kan være enkelte projekter, der giver tidsproblemer, men med 10.000 gravearbejder i København pr. år, vil det da være muligt at finde enkelte opgaver, der ikke forløber, som de skal, siger Niels Nielsen.

Ærgerligt

Han peger på, at samarbejdsaftalen netop rummer mulighed for at gå ind og se på eventuelle årsager til forsinkelser ved vejarbejder, og hvilke muligheder der er for at forebygge forsinkelser og gener.

- Det er derfor ærgerligt, hvis politikerne med deres retorik forsøger at forhindre, at vi på en god og samarbejdsorienteret måde får forbedret forholdene i København, slutter Niels Nielsen.